Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

D. Galandová: V cestovnom ruchu nevyužívame potenciál SR, ponúkame najmä to, čo je všade okolo

Jana Schochmann Podnikanie Poslať

„Príliš sa zameriavame na masový turizmus, teda akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky. To všetko však majú aj okolité krajiny, často aj kvalitnejšie,“ hovorí pre magazín Financial report odborníčka na cestovný ruch Daniela Galandová.

Zdroj foto: Michal Čekan

Je v možnostiach mesta alebo obce pomôcť konkrétnym malým a stredným podnikateľom? Ak áno, ako vie mesto podporiť rozvoj malého a stredného podnikania?

Možnosti miestnej samosprávy pre priamu podporu malých podnikateľov nie sú veľké. Vidím dve hlavné oblasti, v ktorých môže mesto pomôcť. Asi najúčinnejšou podporou je najmä starostlivosť o verejné prostredie, v ktorom sa turizmus odohráva. Čistota a vzhľad verejných priestranstiev, starostlivosť o zeleň, kvalitný povrch ciest a chodníkov, verejný poriadok, bezpečnosť, jasná orientácia v meste, dobrý stav objektov, ktoré sú vo vlastníctve mesta, to sú niektoré z vecí, ktoré má samospráva vo svojej moci a podporujú turizmus. Dôležitou je aj starostlivosť o turistické a cykloturistické trasy v okolí či podpora miestnej kultúry.

Druhou oblasťou je podpora spolupráce a komunikácie. Je nesmierne dôležité, aby podnikatelia spolupracovali a koordinovali svoje aktivity. 

 

V akom stave sa podľa vás, nachádza cestovný ruch na Slovensku? Kde vidíte hlavné nedostatky? 

Možno na Liptove alebo v Banskej Štiavnici so mnou nebudú súhlasiť, ale cestovný ruch nevyužíva potenciál Slovenska. Príliš sa zameriavame na masový turizmus – akvaparky, lyžiarske rezorty, veľké hrady a zámky, jaskyne… To však nielenže majú v okolitých krajinách všade, často aj kvalitnejšie ako u nás, ale takýto turizmus poškodzuje to vzácne, čo tu máme, teda prírodu, krajinu, miestne tradície a kultúru… Navyše si takýto turizmus vyžaduje veľké investície a tak nie je dostupný pre miestnych ľudí, ktorí tie peniaze nemajú. A tak zisk uteká z regiónov preč, pričom náklady v nich ostávajú. 

Skutočnou brzdou turizmu je zlé podnikateľské prostredie. Nekonečná byrokracia, neprimerane prísne normy a predpisy, slabá vymáhateľnosť práva. Bežný človek netuší, čo všetko musí prekonávať majiteľ reštaurácie či penziónu, že sprevádzanie po prírode v okolí Sniny sa vlastne nedá robiť legálne a koľko pečiatok potrebuje šofér mikrobusu, v ktorom vozí návštevníkov. Pripočítajme k tomu vysoké až likvidačné odvody, za ktoré podnikatelia dostávajú málo.

Ako vyzerá podpora cestovného ruchu zo strany štátu?

Od roku 2010 je v platnosti zákon o podpore cestovného ruchu. Funguje na princípe štátnej finančnej podpory rozvoja cestovného ruchu, ktorý je založený na finančnej motivácii legálneho ubytovania. 

Prax je však taká, že stále existujú mnohé samosprávy, ktoré daň z ubytovania nevyberajú a nemotivujú podnikateľské subjekty a ďalších aktérov v cestovnom ruchu, aby sa pustili do reálnej spolupráce. Nerieši sa to podstatné, čo má zmysel, teda destinačný manažment, ktorý nie je orientovaný len na marketing ale aj vytváranie ponuky, tak aby všetci členovia cítili, že má zmysel byť členmi takejto destinačnej organizácie. 

Len v sninskom regióne je 34 obcí, z nich až tretina má ubytovacie zariadenia, ale daň z ubytovania vyberajú len štyri obce. V oblastnej organizácii sú členmi z regiónu Snina len dve samosprávy a len jeden podnikateľ, pritom v cestovnom ruchu pôsobí v okrese najmenej 50 podnikateľov. Finančná podpora štátu pre región Horný Zemplín a Horný Šariš je aj vzhľadom na to len približne 20 000 eur ročne. Región Tatry aj vďaka spolupráci a lepšiemu zapojeniu podnikateľského sektora dostáva od štátu až približne milión eur ročne. 

 

Dá sa rozvíjať cestovný ruch povedzme na východe Slovenska, keď nie je dobudovaná ani základná infraštruktúra, napríklad diaľnice? 

Infraštruktúra nie je najdôležitejšia. Tvrdenie, že turisti potrebujú diaľnice, je mýtus. Návštevníci potrebujú zážitky, poznanie, relax, pohyb. Treba sa venovať najmä malej infraštruktúre, ktorá nie je tak drahá. Ide o turistické a cykloturistické trasy, parkoviská, informačné a mapové panely, verejné toalety.

Ako sa dá zabezpečiť, aby bolo podnikanie v cestovnom ruchu rentabilné? 

To je otázka za milión a odpoveď nie je ani ľahká, ani jednoznačná. Základ máme, je ním naše bohaté prírodné a kultúrne dedičstvo.  Potom stačí len trocha invencie a uvedomenia si, že kľúčovými slovami udržateľného turistického biznisu sú kvalita, poctivosť, trpezlivosť, úsmev a pohostinnosť. Nie je to jednoduché, ale je to reálne.

Ing. Daniela Galandová

Zdroj foto: Peter Filakovský

Daniela Galandová vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Venuje sa príprave, koordinácii a finančnému riadeniu projektov so zameraním na cestovný ruch a regionálny rozvoj. Je zakladateľkou a riaditeľkou organizácie Karpatské drevené cerkvi, n. o., ktorá sa orientuje na záchranu a efektívne využívanie drevenej sakrálnej architektúry pre kultúrno-poznávací cestovný ruch. 

V minulosti napríklad pre Úrad vlády Slovenskej republiky organizovala podujatie „Medzinárodné cykloputovanie Ukrajina – Slovensko“.

Pôsobila aj v Národnej agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania v Bratislave, venovala sa príprave a monitoringu podnikateľských inkubátorov.

logo
Prečítajte si tiež:
28.4.2024 Redakcia FinReport

Daňové licencie môžu spôsobiť problémy majiteľom neaktívnych spoločností

Daňové licencie ovplyvnia viac než 43 % slovenských firiem. Komplikácie vzniknú predovšetkým malým a neaktívnym firmám. Majitelia ...

28.4.2024 Redakcia FinReport

Najväčším producentom poľnohospodárskych produktov v EÚ je Taliansko

Najväčšími producentmi paradajok v rámci Európskej únie sú Taliani. Táto krajina zároveň vedie aj v pestovaní broskýň, hrušiek, ...

27.4.2024 Redakcia FinReport

BlackRock spustil svoj prvý tokenizovaný fond na verejnom blockchaine

Najväčší správca aktív na svete BlackRock urobil svoj prvý krok do sveta tokenizácie. Spoločnosť totiž spustila svoj prvý tokenizovaný ...

27.4.2024 Redakcia FinReport

Ženy a fintech: Vyššia lojalita, nižšia miera zlyhaní a silné generovanie príjmov

Téma ženy a finančné technológie predstavuje silný potenciál pre odvetvie financií do budúcnosti. Podľa prieskumu Svetovej banky sú totiž ...

26.4.2024 Martin Jamnický

ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom

Počet osobných bankrotov za posledné tri roky významne stúpol. Len minulý rok požiadalo o oddlženie vyše 9 700 ľudí. Problémom je, že v ...

26.4.2024 Robert Juriš

Banka varuje pred podvodníkmi s letenkami alebo dovolenkovými pobytmi

S blížiacimi sa letnými prázdninami sa čoraz intenzívnejšie rozbieha sezóna rezervovania si dovolenkových pobytov. V tejto súvislosti však ...

26.4.2024 Roland Régely

Koľko stojí vybavenie hypotéky v roku 2024? Tieto poplatky zdraželi

Zdražovanie hypoték pokračuje, a tentoraz to nie je spôsobené len zvyšovaním úrokových sadzieb úverov na bývanie. Od apríla 2024 sa ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

22.4.2024 Martin Jamnický

Vysoké náklady likvidujú dopravcov na Slovensku, trpia najmä menšie spoločnosti

Drahé mýto, vysoká cena pohonných hmôt, nedostatok vodičov. Dopravcovia na Slovensku sa sťažujú na rastúce náklady aj menšie množstvo ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Reporting o zodpovednom prístupe k podnikaniu sa rozšíri aj na množstvo slovenských firiem

Nefinančný ESG reporting je od roku 2018 povinný pre niekoľko veľkých spoločností pôsobiacich na Slovensku. Do platnosti však vstúpi nová ...

5.4.2024 Martin Jamnický

V ktorých odvetviach vzniká a zaniká najviac firiem a živností

Minulý rok bol pre slovenských podnikateľov mimoriadne náročný. Kým v rokoch 2021 a 2022 zaniklo približne 3 300 spoločností, vlani ich ...

1.4.2024 Redakcia FinReport

Na európskom trhu dominujú mikropodniky, no až polovicu obratu generujú veľké firmy

V krajinách Európskej únie pôsobí približne 32 miliónov podnikov a firiem, ktoré zamestnávajú viac ako 160 miliónov ľudí a vlani mali ...

26.3.2024 Robert Juriš

Slovensko má najvyšší podiel fiktívnych živnostníkov v EÚ, švarcsystém dostane stopku

Slovensko má najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov v rámci krajín Európskej únie. Aj preto chystá Ministerstvo práce, ...

24.3.2024 Redakcia FinReport

McDonald’s vlani na Slovensku nakŕmil 19 miliónov zákazníkov

Slovákom hamburgery chutia. Spoločnosť McDonald's Slovakia vo svojich prevádzkach vlani obslúžila viac ako 19 miliónov zákazníkov. Tržby ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

Penta zvažuje predaj stávkovej a hernej spoločnosti Fortuna

Spoločnosť Penta Investments zvažuje možný predaj svojho stávkového a herného operátora Fortuna Entertainment Group. Záujemcom o ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay