Hľadaj

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

Váš názor Poslať
image

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 
  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  
  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.
  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  
  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  
  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.
  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

Múdro a spoľahlivo.
Poradíme vám s problematikou
GDPR
General Data Protection Regulation

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.6.2019 Redakcia FinReport

Asociácia AFISP si volila vedenie, predsedom ostáva Martin Lancz

Valné zhromaždenie Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) si v pondelok zvolilo nové predstavenstvo. ...

25.6.2019 Redakcia FinReport

Životné minimum sa zvyšuje, vplýva na dôchodky aj exekúcie

Životné minimum sa od júla zvyšuje o približne päť eur. Výška životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu stúpa z 205,07 ...

24.6.2019 Redakcia FinReport

Mobil začína ovládať banky

Banky budú vo vrecku, budú efektívnejšie fungovať a budú čeliť ostrejšej konkurencii. To všetko čaká finančné inštitúcie v ...

21.6.2019 Financial Report

Chudoba ohrozuje vyše osemstotisíc Slovákov

Chudoba ohrozuje 863 tisíc ľudí. Chudobných teda je 16,1 % Slovákov. Ukázali to údaje Štatistického úradu SR. Títo ľudia majú problém ...

20.6.2019 Marek Mittaš

Doplnkové poistenie kryje aj finančnú stratu pri krádeži alebo totálnej škode

Vo všeobecnosti sa za „základné“ poistenie áut považuje havarijné poistenie a povinné zmluvné poistenie (PZP). Sú situácie, keď sa ...

20.6.2019 Redakcia FinReport

Slovensko je bližšie k zálohovaniu plastových fliaš

Vládny návrh zákona o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje sa dostal do druhého čítania. Návrh by teda mal definitívne prejsť ...

19.6.2019 Redakcia FinReport

Podnikatelia s obratom do 100 000 eur by mali platiť nižšiu daň z príjmu

Koalícia pripravuje nižšie dane pre malé firmy a živnostníkov. Spoločnosti a živnostníci s obratom do 100 000 by mali platiť nižšiu daň ...

18.6.2019 Ján Beracka

Slovák je prvýkrát medzi najbohatšími ľuďmi sveta

Najbohatším človekom na planéte je Jeff Bezos, zakladateľ spoločnosti Amazon. Jeho majetok je vo výške 147 miliárd dolárov a pred druhým ...

13.6.2019 Ján Beracka

Na odhaľovanie podvodov poisťovne využívajú aj detektívov

Poisťovne na Slovensku každoročne prešetrujú ako možný poistný podvod desaťtisíce poistných udalostí. Najviac podvodov sa objavuje pri ...

12.6.2019 Redakcia FinReport

Slovenské banky si budú odkladať viac na horšie časy

Národná banka Slovenska (NBS) chystá ďalšie opatrenia na spomalenie rastu úverov. Centrálna banka navrhuje zvýšenie takzvaného ...

12.6.2019 Redakcia FinReport

Uniqa prevezme havarijné poistky spoločnosti Colonnade Insurance

Spoločnosť Uniqa prevezme poistný kmeň havarijného poistenia od poisťovne Colonnade Insurance S.A. Pre klientov sa z pohľadu podmienok ...

10.6.2019 Marek Mittaš

Poistenie motorových vozidiel nerieši len nehody

Autá si motoristi poisťujú zvyčajne s cieľom kryť následky po nehodách. V prípade havarijného poistenia hlavne sebe, v prípade uzatvorenia ...

6.6.2019 Marek Mittaš

Od bartrovej výmeny po platby v mobiloch

Na úplnom začiatku platenia fyzické peniaze neexistovali. Hodnotu vyjadrovali samotné predmety bartrového obchodu. Prešli tisíce rokov a ...

5.6.2019 Redakcia FinReport

Agenti hodnotili produkty neživotného poistenia, víťazom Allianz - Slovenská poisťovňa

Slovenská asociácia sprostredkovateľov v poisťovníctve (SASP) hodnotila poistné produkty slovenských poisťovní v oblasti neživotného ...

3.6.2019 Ján Beracka

Poisťovne idú s dobou, sú bežne aj v mobiloch

Čoraz viac procesov sa poisťovne snažia presunúť do online prostredia. To sa týka uzatvárania zmlúv, správy dokumentov a aj riešenia ...

3.6.2019 Redakcia FinReport

Premiér Pellegrini uviedol Petra Kažimíra do funkcie guvernéra NBS

Peter Kažimír sa v pondelok ujal funkcie guvernéra Národnej banky Slovenska (NBS). Do funkcie ho slávnostne uviedol predseda vlády SR Peter ...

31.5.2019 Ján Beracka

Zadlženosť domácností ďalej stúpa, tempo rastu sa spomalilo

Rast objemu úverov domácností sa síce spomalil, no zostáva stále výrazný. Objem prírastku úverov sa spomalil prvýkrát od roku 2013. ...

30.5.2019 Ján Beracka

Slovenské banky v minulom roku zvýšili svoje zisky

Slovenský bankový sektor bol v roku 2018 ziskový. Darilo sa aj trojici najväčších slovenských ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení