BRATISLAVA 8. januára (WebNoviny.sk) - Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.
Informovalo o tom v utorok Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia s tým, že pre dopravcov je dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.
Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu
"V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali," uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.
Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013. Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006. Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.
Nedostatok zhruba tritisíc vodičov
"Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov," priblížila Baumann. "Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku," upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.
V SR bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd. Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 % z celkového počtu). Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3 %, resp. 4 %.
"Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," poznamenala Baumann.
Technológie prispievajú k bezpečnej jazde
Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov. "Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča," upozornila Baumann.
ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou. Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.
Viac k témam: kamionisti, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ministerstvo vnútra SR, Prezídium policajného zboru SR, vodič autobusu, Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD SlovakiaZdroj: Webnoviny.sk - Za nedostatok vodičov kamiónov a autobusov môže ich súčasný minimálny vek, tvrdí ČESMAD © SITA Všetky práva vyhradené.
Zdroj a foto: SITA
© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.ASINS: Osobný bankrot by sa nemal vzťahovať na ľudí s nadštandardným príjmom
- 2.Banka varuje pred podvodníkmi s letenkami alebo dovolenkovými pobytmi
- 3.Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?
- 4.Koľko stojí vybavenie hypotéky v roku 2024? Tieto poplatky zdraželi
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor