Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Taxify môže mať problémy s GDPR, vodiči mali klientom posielať súkromné správy

Redakcia FinReport Podnikanie Poslať

Taxify čelí v posledných dňoch vlne kritiky za zneužívanie telefónnych čísel vodičmi spolupracujúcimi s Taxify. Niektoré klientky mali dostať od vodičov spoločnosti Taxify súkromné správy, napríklad s pozvaním na stretnutie. Takéto správanie sa javí ako závažné porušenie GDPR. Pokiaľ boli vodiči Taxify viazaní mlčanlivosťou o údajoch, ktoré spracúvajú, k porušeniu povinností došlo aj z ich strany.

Foto: flickr.com

Aktualizované o vyjadrenie spoločnosti Taxify. 

Takúto situáciu je možné považovať za porušenie ochrany osobných údajov. V prípade invazívneho a intenzívnejšieho zásahu do súkromia by však bolo možné hovoriť aj o vyvodzovaní trestnoprávnej zodpovednosti.

 

Nezrozumiteľné a neúplné informácie

Spoločnosť Taxify však môže mať problémy so spracovaním osobných údajov z viacerých uhlov pohľadu. Konkrétne na Slovensku môže mať Taxify ťažkosti aj so zrozumiteľnosťou údajov, ktoré klientom poskytuje. „Len málokto sa pri využívaní rôznych služieb oboznamuje s podmienkami spracúvania osobných údajov. Klienti Taxify, ktorí sa chcú s podmienkami spracúvania osobných údajov oboznámiť sa toho na webovej stránke  až tak veľa nedozvedia. Navyše, pokiaľ majú problémy s prekladom cudzích jazykov, dozvedia sa ešte menej,“ upozorňuje Natália Hučková, expert na ochranu osobných údajov zo Skupiny Positive.

Positive

„Informácie o spracúvaní osobných údajov, ktoré sa nachádzajú na webovej stránke Taxify totiž nie sú v slovenčine pre zákazníkov vôbec dostupné. Obdobne sú na tom aj zákazníci z Českej republiky. Takéto formulovanie informácií o spracúvaní osobných údajov nespĺňa požiadavku zrozumiteľnosti. Poskytovanie informácií v zrozumiteľnej forme totiž požaduje samotný článok 12 nariadenia GDPR,“ dopĺňa.

GDPR podľa jej slov zároveň presne vymedzujú, aké informácie o spracúvaní osobných údajov je každý prevádzkovateľ povinný poskytnúť. Niektoré z týchto údajov sa na webovej stránke Taxify vôbec nenachádzajú. „Zákazníci nie sú informovaní o tom, či môžu požiadať o prístup k osobným údajom, alebo či im je daná možnosť uplatniť právo na zabudnutie,“ hovorí Hučková.

 

Primeranosť poskytovania telefónneho čísla

Taxify svojich zákazníkov informuje, že osobné údaje sú sprístupňované vodičovi poskytujúcemu službu pre konkrétneho zákazníka. Ten sa môže oboznámiť len s menom, telefónnym číslom a lokalizačnými údajmi zákazníka. Poskytovatelia služby Taxify v rôznych štátoch však k poskytovaniu telefónneho čísla pristupujú odlišne. V rámci informácií o spracúvaní osobných údajov je uvedené, že v niektorých krajinách je telefónne číslo maskované. Samotná spoločnosť Taxify však v informáciách určených klientom hovorí, že maskovanie telefónneho čísla je dostupné len v niektorých krajinách. „Uvedený stav môže byť zo strany verejnosti chápaný aj ako nedostatočné a neprimerané nastavenie bezpečnostných opatrení,“ upozorňuje Natália Hučková.

Telefónne číslo je pre vodiča v súčasnosti dostupné 24 hodín od uskutočnenia jazdy. To, že vodič má k dispozícii číslo klienta, môže byť totiž v konkrétnych situáciách užitočné. „Získavanie osobných údajov je možné len na konkrétne určené, výslovne uvedené a legitímne účely. Aj ďalšie spracúvanie osobných údajov musí vždy sledovať stanovený účel. V danom prípade ním je zaistenie poskytovania taxislužby, ktorej súčasťou môže byť aj komunikácia so zákazníkom v prípade, pokiaľ nastanú komplikácie týkajúce sa poskytnutia služby. Typickým príkladom je situácia, kedy sa vodič taxislužby a zákazník nemôžu „nájsť“. Využitie telefónneho čísla vodičom taxislužby na iné ako spoločnosťou Taxify určené účely, je možné považovať za porušenie ochrany osobných údajov. Osoby, ktoré spracúvajú osobné údaje by zároveň mali byť zaviazané prísnou mlčanlivosťou. Tá okrem iného znamená aj zákaz využitia spracúvaných osobných údajov pre vlastné potreby, prípadne potreby tretích osôb.“ uzatvára Natália Hučková.

Spoločnosť Taxify problémy pripúšťa. „Dostali sme informácie o situáciách, pri ktorých vodiči kontaktovali cestujúcich z osobných dôvodov pomocou telefónnych čísel, ktoré získali cez platformu Taxify. Taxify považuje toto správanie za neakceptovateľné zneužitie súkromia a porušenie zmluvných podmienok,“ hovorí Roman Sysel, Country Manager Taxify pre Slovensko a Česko.

„Za celú históriu posobenia Taxify na Slovensku sme zaznamenali 1 podobné hlásenie na 100 000 jázd. Obrátili sme sa na všetkých príslušných vodičov a vysvetlili im, že takéto správanie nie je akceptovateľné, upozornili ich a v prípade potreby zablokovali, aby ďalej nemohli využívať platformu Taxify. Upozorníme tiež všetkých ostatných vodičov služby Taxify pred takýmto správaním v budúcnosti,“ dopĺňa.

„Telefónne čísla sú v súčasnosti viditeľné po dobu 24 hodín od ukončenia jazdy a pomáhajú cestujúcim a vodičom nájsť sa navzájom a prípadne pomocť v prípade zabudnutej veci vo vozidle. Zdieľanie telefónnych čísel medzi užívateľmi je bežne praktizované vo všetkých dopravných, či donáškových službách,“ uzatvára Sysel. 

logo
Prečítajte si tiež:
26.9.2023 Redakcia FinReport

Výrobca športových hodiniek čelí sťažnosti za porušenie GDPR

Občianske združenie noyb podalo koncom augusta 2023 sťažnosť voči americkej spoločnosti Fitbit. Tá je známa aj slovenským spotrebiteľom ...

4.11.2022 Naďa Černá

Sociálne siete majú problémy s nariadením GDPR. Kvôli jeho nedodržiavaniu platia vysoké pokuty

Írska komisia pre ochranu údajov udelila spoločnosti Meta pokutu vo výške 17 miliónov eur za sériu porušení GDPR. Nejde však o prvý ani ...

7.7.2022 Naďa Černá

Súdny dvor EÚ posilňuje práva spotrebiteľských združení v boji za ochranu GDPR

Súdny dvor EÚ výrazne posilnil právomoci spotrebiteľských organizácií. Odsúhlasil, že budú môcť podávať žaloby kvôli porušeniu ...

4.1.2022 Magdaléna Švančarková

Pokuty v oblasti cookies prichádzajú aj na Slovensko a budú vysoké

Vedia zistiť, čo zákazník nakupuje, ako sa pohybuje v online priestore, aké tovary si prezeral a na základe toho naňho cielia tie ...

20.5.2020 Správy

Hekeri ukradli údaje o deviatich miliónoch zákazníkov leteckej spoločnosti easyJet

19.5.2020 (Webnoviny.sk) - Hekeri napadli britskú leteckú spoločnosť easyJet a získali prístup k informáciám o deviatich miliónoch ...

28.1.2020 Správy

Módny obchodný reťazec sa dopustil rozsiahleho porušenia ochrany osobných údajov

27.1.2020 (Webnoviny.sk) - Nemecký úrad na ochranu osobných údajov začal prešetrovať švédsky módny obchodný reťazec H&M na základe ...

17.1.2020 Natália Hučková

Sociálnej poisťovni unikli osobné údaje poistenca, musí zaplatiť pokutu

Sociálna poisťovňa dostala pokutu vo výške 50-tisíc eur za porušenie pravidiel ochrany osobných údajov. Pri doručovaní dokumentov sa jej ...

18.11.2019 Natália Hučková

Hackeri získali údaje 6 miliónov Bulharov, pokutu zaplatí finančný úrad

Bulharská národná agentúra pre príjmy (finančný úrad) musí za únik osobných údajov zaplatiť pokutu 2,6 milióna eur. Bezpečnostný ...

4.11.2019 Natália Hučková

Rakúska pošta predáva údaje o zákazníkoch. Hrozí jej 18-miliónová pokuta

V Rakúsku padla rekordná pokuta za porušenie GDPR. Sankciu 18 miliónov eur dostala za nedodržanie ochrany osobných údajov rakúska pošta. Tá ...

30.10.2019 Natália Hučková

Mall.cz musí odškodniť užívateľa za únik osobných údajov. Ozvú sa ďalší?

Rozsiahly únik osobných údajov z databázy českého e-shopu mall.cz nie je ešte ani zďaleka doriešený. Svedčí o tom aj nedávny rozsudok ...

22.10.2019 Natália Hučková

Cookies na webových stránkach sa menia, rozhodol Súdny dvor EÚ

Súdny dvor EÚ v októbri vydal rozhodnutie, ktoré zásadne mení používanie cookies. Rozsudok sprísňuje pravidlá aj pre cookies, ktoré ...

3.10.2019 Správy

Google zavádza nové nástroje ochrany súkromia, zmena sa dotkne aj máp

2.10.2019 (Webnoviny.sk) - Americká technologická spoločnosť Google zavádza pre užívateľov nové nástroje, pomocou ktorých si budú môcť ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay