Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Rastislav Vallo: Ľudia by nemali mať problém zaplatiť kartou aj pár centov

Ján Beracka Lídri Poslať

Slováci sa nových platobných technológií neboja. Napriek tomu veľa Slovákov uprednostňuje používanie hotovosti pred platobnou kartou. Trh sa však postupne vyvíja, pribúdajú noví hráči, menia sa pravidlá. O aktuálnych trendoch, ako aj problémoch v oblasti bezhotovostných platieb na Slovensku sa magazín Financial Report rozprával v rámci Dňa bez hotovosti s Rastislavom Vallom, predsedom Združenia pre bankové karty.

Foto: Deň bez hotovosti

Slováci čoraz viac obľubujú platiť kartami. Je však jasné, že tu je ešte veľký priestor na zlepšenie, čo potvrdil aj prvý ročník akcie Deň bez hotovosti, ktorú Združenie pre bankové karty organizovalo. Aký je dnes pomer hotovostných a bezhotovostných platieb?

Zo všetkých platieb, ktoré sa v súčasnosti zrealizujú, je 40-percent bezhotovostných, hotovostných je 60-percent. Hoci sa Slovensko v tomto smere výrazne posunulo, v porovnaní so škandinávskymi krajinami zaostávame. Tie sú lídrami v bezhotovostnom styku, keďže tu sa až 80-percent platieb zrealizuje cez platobné karty a nie bankovky a mince. To znamená, že je ešte pred nami dlhá cesta. Je však dôležité povedať, že Slovensko má obrovský potenciál. Je tu veľmi veľa šikovných ľudí, ktorí nám prinášajú stále nové vízie, akým spôsobom by sa mohlo platiť. Našou výhodou je, že Slováci radi skúšajú, teda sa nebránia využívaniu nových technológií.

 

Kde teda vidíte nutnosť zlepšiť sa?

Zapracovať musíme na prenikaní technológií do malých miest. Vo väčších mestách je vidno, že supermarkety, malé obchodíky i veľké obchody sú vybavené terminálmi, v menších mestách tomu tak nie je. Pripisujem to akejsi nedôvere, ktorá môže niekde ešte pretrvávať. Práve tu je priestor pre našu akciu Deň bez hotovosti, cez ktorú chceme poukázať na to, že platenie kartou je bezpečnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie ako platenie hotovosťou. Chceme, aby sa zo Slovenska stala bezhotovostná krajina, čomu dopomôžu aj prípadné výhodné obchodné podmienky. Preto Združenie pre bankové karty odbornú aj širokú verejnosť vzdeláva a robí osvetu o bezhotovostných platbách.

Hovoríte o tom, že 60-percent platieb je stále hotovostných. Ako potom vyzerá typický slovenský klient, ktorý ešte stále preferuje hotovosť? Čo ľudí odrádza od používania kariet a bezkontaktných platieb?

Predstavím vám typického užívateľa hotovosti aj človeka, ktorý funguje bezhotovostne. Človek, ktorý platí najmä hotovosťou, si po tom, čo mu nabehne výplata na účet, vyberie skoro všetky peniaze a má ich schované doma. Aj v prípade, že ide na nákupy či s priateľmi von, kde sa dá bezproblémovo platiť kartou, hotovosť musí mať pri sebe. Inak sa necíti isto. Avšak, na druhej strane človek, ktorý používa bezhotovostné platby aktívne, nemá pri sebe hotovosť, respektíve len minimálnu. Ale vo svojom mobilnom telefóne má stiahnutú aplikáciu, vďaka ktorej môže financie zdieľať so svojimi priateľmi. A to dokonca online, v reálnom čase. Takýto človek využíva všetky možnosti bezhotovostných platieb, či už ide o nákup v supermarketoch, malých obchodoch, alebo v reštauráciách a baroch. Verte mi, že drvivá väčšina personálu je radšej, keď platíte kartou. Je to rýchlejšie, jednoduchšie a bezpečnejšie na oboch stranách.

V minulosti bol v reštauráciách vôbec problém platiť kartu. Dnes to už tak nie je, no prepitné aj tak musíte hľadať v peňaženke. Mení sa aj toto?

Trend je aj v tomto smere jasný. Už aj u nás sú terminály, ktoré vedia prijímať platobnú kartu, no majú v sebe aplikáciu, ktorá umožní reštaurácii aj klientovi nechať prepitné. Čiže tento problém sa pomaly vytráca. V tomto smere však musíme byť trochu trpezlivejší. Ako sa hovorí, zvyk je železná košeľa a pretvoriť mentálne nastavenie ľudí na Slovensku nie je také jednoduché.

Pred niekoľkými mesiacmi som sa stretol s jedným problémom. V prevádzkach, kde sa častokrát platia nižšie sumy, som neraz videl oznam o tom, že platby do troch eur nie je možné platiť kartou. Má obchodník právo niečo takéto vyžadovať? 

Obchodník by to – už len vo vzťahu ku svojim zákazníkom – nemal robiť. Cieľom bezhotovostného platobného styku totiž je, aby sa klienti neobmedzovali. V praxi by to teda malo vyzerať tak, že keď idem do obchodu po väčší nákup alebo si len kúpiť zápalky za 10 centov, mala by mi stačiť platobná karta. A rozhodne ani obchodné podmienky medzi bankou a predajcom nemotivujú obchodníka k tomu, aby spravil takéto vyhlásenie. Aj v tomto smere sa však posúva situácia pozitívnym smerom. Znížili sa poplatky ktoré nazývame v bankovej sfére interchange fees. Ide o poplatky, ktoré hradí prijímateľ platobnej karty vydavateľovi. Tu vznikol priestor na to, aby sa provízie, ktoré platí obchodník, mohli znížiť. Toto v kombinácii s bezkontaktnou technológiou, ktorá je rýchla a pohodlná, sa tak stará o to, že nápisy, s ktorými ste sa stretli, miznú a klient môže aj veľmi malé sumy zaplatiť kartou.

 

Ako funguje mechanizmus poplatkov pri termináloch?

Obchodník v potravinách, reštauráciách, baroch zväčša platí províziu banke alebo procesorovi, ktorý mu zabezpečuje celú infraštruktúru. Tento spracovateľ platí poplatok za bezhotovostnú platbu vydavateľovi karty. Za debetné karty je poplatok vo výške 0,2 percenta a za kreditné karty 0,3 percenta. 

Ešte ujasním pojmy. Mnohí si myslia, že kartové spoločnosti ako Visa či Mastercard, vydávajú platobné karty. Nie je tomu tak. Vydavateľom je banka. Kartové spoločnosti sú sprostredkovatelia infraštruktúry. 

Aký je v súčasnosti rozdiel na Slovensku v používaní debetných a kreditných kariet? Kedy sa klientovi oplatí viac debetka a kedy kreditka?

Rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou spočíva predovšetkým v tom, že pri debetnej karte klient míňa svoje vlastné finančné prostriedky. Pri kreditnej karte klient využíva plávajúci revolvingový úver, ktorý dostáva od svojej banky. Osobne klientom odporúčam používať predovšetkým kreditnú kartu, lebo nemíňajú svoje finančné prostriedky. V rámci jedného cyklu pritom minie len toľko, koľko potrebuje. Následne sa rozhodne, koľko z tých financií, napríklad ešte v daný deň, spätne uhradí a z akej sumy si spraví krátkodobú pôžičku. Platiť kartou sa oplatí aj pre prípad možnej neskoršej reklamácie. Klienta a jeho vlastných peňazí sa celý proces reklamácie absolútne nedotkne, celé sa to deje v banke, on a jeho financie nie sú absolútne poškodené.
 

A ako je to v zahraničí?

Pokiaľ sa bavíme o možnosti prijímania kariet, tak to je v Európskej únii rovnocenné. Terminály sú schopné prijať online platby. Ak hovoríme o akceptovateľnosti, tak tam sú vo výhode predsa len kreditné karty. Je to z dôvodu, že obchodník má väčšiu garanciu toho, že financie dostane. 

Bezkontaktné platby získavajú vďaka mobilným aplikáciám i rôznym moderným technológiám nový rozmer. Vnímate to ako konkurenciu k súčasným platobným kartám, alebo je to istým spôsobom doplnok? Hovorím napríklad o platbách mobilom.

Platby mobilom sú mimoriadne zaujímavá oblasť, kde sa banky môžu vydať niekoľkými smermi. Prvým je, že si finančný dom vytvorí svoju vlastnú aplikáciu. Vďaka nej môže poskytnúť platby mobilom na existujúce platobné karty, ktoré klient má. Avšak, trend zo západnej Európy, ktorý k nám prichádza, spočíva v spolupráci so svetovými IT gigantami ako Google, Apple či Samsung. Banky si s týmito spoločnosťami spravia dohody, môžu tak využívať ich aplikácie na platenie. Pre klienta to znamená, že si svoju bankou vydanú kartu zaregistruje v aplikácii napríklad ApplePay či AndroidPay a už len využíva možnosti platby.

Ktoré bezpečnostné hrozby súvisia s bezkontaktnými platbami a s platobnými systémami celkovo?

Všetky platobné nástroje a platobné brány, ktoré používajú banky, sú pod drobnohľadom a podliehajú bezpečnostným auditom kartových spoločností a  jednotlivých bánk. Okrem toho sa realizujú externé auditové previerky. Aj preto si dovolím povedať že platobný priestor je sledovaný, regulovaný a bezpečnostne testovaný tak prísne ako máloktorá oblasť.

Ale existuje nejaká hrozba? Ako sa môže voči hrozbám klient brániť?

V prvom rade by sa mal klient správať ku svojej platobnej karte ako k cenine alebo ako ku kľúču k financiám. Mal by teda dodržiavať obchodné podmienky platobnej karty.

Napríklad PIN kód nie je na to, aby si ho klient napísal na kartu, do zápisníka, či do poznámky, ale mal by si ho zapamätať. V prípade, že kartu stratí, alebo mu ju niekto odcudzí, tak je potrebné ju okamžite nahlásiť ako stratenú. Navyše, v súčasnosti už niektoré banky umožňujú aj takzvaný manažment limitu karty. To znamená, že je možné nakonfigurovať si použitie svojej karty. A dá sa to zrealizovať aj cez aplikáciu, čím sa mnohonásobne zvyšuje bezpečnosť karty.

 

Objavujú sa nejaké typické porušenia takýchto základných pravidiel?

Samozrejme, stále sú tu klienti, ktorí si svoj PIN píšu hocikam na dostupné miesta. Zároveň sú náchylní uveriť takzvaným poradcom pri bankomate. Ich praktiky sú také, že pristúpia k človeku, ktorému vysvetlia, že mu pomôžu s výberom z bankomatu. Dôverčivý človek súhlasí a nakoniec zistí, že namiesto 100 eur vybral reálne 500 eur, ale v ruke má iba tých sto. Jednoducho ho okradli. Bohužiaľ, takých prípadov je stále veľa. A aj toto je miesto pre Združenie pre bankové karty – učíme a aj naďalej budeme edukovať Slovákov v tom, ako bezpečne platiť kartami.

Aké trendy nás po bezkontaktných platbách čakajú? Čo bude ďalší krok?

Jednoznačne mobil. Je to zariadenie, ktoré nám poskytuje priestor na uloženie akýchkoľvek dát, ako aj tých senzitívnych, medzi ktoré sa radia i  financie. Mobil je zariadenie, ktoré má človek neustále pri sebe. Čiže bude veľmi jednoduché vytvárať nové a nové aplikácie na to, aby umožnili klientovi väčší komfort pri platení – a to aj v súvislosti s jednoduchou konfiguráciou zariadenia. To bude následne fungovať presne tak, ako on sám potrebuje. 

Rastislav Vallo
Na pozíciu predsedu Združenia pre bankové karty sa dostal v roku 2017. Zároveň od júna 2010 pôsobí ako šéf oddelenia platobných kariet v Tatra banke. Je absolventom Slovenskej technickej univerzity. Svoju kariéru odštartoval v Slovenskej sporiteľni na oddelení rozvoja kariet, neskôr sa stal vedúcim tohto tímu. Skúsenosti získaval aj v spoločnosti Giesecke & Devrient, ktorá sa zaoberá výrobou plastových kariet a technológií smart cards, či v Regional Card Processing Centre. Od roku 2009 je súčasťou štruktúr Raiffeisen International, materskej spoločnosti Tatra banky.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

16.4.2024 Martin Jamnický

Vietnamskú podnikateľku Truong My Lan odsúdili na smrť za podvod vo výške 44 miliárd dolárov

Súd vo vietnamskom Hočiminovom meste odsúdil na smrť miestnu podnikateľku v oblasti nehnuteľností Truong My Lan. Obvinená bola z jedného z ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Kristalina Georgievová: Šéfkou Medzinárodného menového fondu zostane aj ďalších päť rokov

Staronovou šéfkou Medzinárodného menového fondu aj počas nasledujúcich piatich rokov zostane Kristalina Georgievová. Výkonná rada MMF ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Jún 2024 je vhodnou príležitosťou na zníženie úrokových sadzieb

Inflácia na Slovensku je aktuálne o niečo nižšia ako priemer krajín eurozóny. „Je to skvelá správa pre ľudí a ekonomiku u nás a v celej ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Tomáš Braverman: Nový riaditeľ zážitkového portálu Slevomat

Novým šéfom portálu Slevomat sa v lete tohto roku stane bývalý šéf skupiny Heureka Group Tomáš Braverman. Na pozícii vystrieda Ladislava ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Tewfik Sabongui sa stal novým výkonným riaditeľom spoločnosti Colliers pre Slovensko

Spoločnosť Colliers, ktorá pôsobí aj v oblasti investičného manažmentu, oznámila, že jej súčasný managing partner v Českej republike ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Miroslav Boublík: Na čele Across Private Investments vystriedal Petra Jakubičku

Na uvoľnenú pozíciu Chief Executive Officer spoločnosti Across Private Investments nastúpil Miroslav Boublík. Tento manažér s ...

5.4.2024 Redakcia FinReport

Citibank vymenovala Jana Melichara za nového generálneho riaditeľa pre Slovenskú republiku

Citibank Europe vymenovala Jana Melichara do funkcie Citi Country Officer (CCO) and Banking Head pre Slovensko a do funkcie Branch Manager pre ...

4.4.2024 Redakcia FinReport

Zakladateľa kryptoburzy Thodex Fatiha Ozera odsúdili na 11 196 rokov väzenia

Bývalý šéf neúspešnej tureckej kryptomenovej burzy Thodex Faruk Fatih Ozer (30) nastúpil na doživotný trest odňatia slobody po tom, ako bol ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

19.3.2024 Redakcia FinReport

Novou členkou predstavenstva bratislavského Volkswagenu je Agnieszka Olendereková

Trojčlenné predstavenstvo spoločnosti Volkswagen Slovakia má novú tvár. Posilou je Poľka Agnieszka Olendereková. Na pozícii členky ...

13.3.2024 Redakcia FinReport

Šéfom spoločnosti Coca-Cola pre Česko a Slovensko sa stal Martin Binder

Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Coca-Cola pre Českú republiku a Slovensko sa stal Martin Binder. Vo funkcii nahradil Zbyňka Kovářa. ...

11.3.2024 Robert Juriš

Christine Lagardová: Úrokové sadzby možno znížime v júni 2024

Napriek poklesu inflácie v dvadsiatke krajín eurozóny na úroveň 2,6 %, čo už je blízko dlhodobému dvojpercentnému cieľu, ECB naďalej ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay