Hľadaj

Marián Chrvala: Komunikujte tak, aby ste boli uveriteľní. Robte to s vášňou!

Lídri Poslať

Podľa komunikačného kouča Mariána Chrvalu by mali firmy najmä jasne a zrozumiteľne prezentovať svoje hodnoty a mali by im veriť. Pritiahnu si tak k sebe klientov, ktorí ich potrebujú, a zamestnancov, ktorí majú podobné mentálne nastavenie. Počas svojej odbornej praxe vytvoril sériu workshopov a prednášok TALKFLOW®, kde učí lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie zákazníkov. Pre magazín Financial Report sa podelil o svoje pätnásťročné skúsenosti.

image

Foto: Tomáš Griger, Financial Report

Z akých dôvodov klienti najčastejšie vyhľadávajú služby komunikačného kouča?
Koučing okrem nastavenia externej aj internej firemnej komunikácie pomáha aj zlepšovať jazyk ako taký, skultúrniť ho. Hovorím o komunikácii v slovenčine aj v angličtine. Súčasťou mojich hodín je tiež práca s dôverou, sebareflexiou a sebavedomím. Vždy sa snažím pochopiť, čo klient presne potrebuje, a neraz riešim aj veľmi konkrétne veci. Napríklad mi klient povie, že sa mu zdajú jeho prezentácie a jednotlivé slajdy nezaujímavé. Že ich nevie dobre prezentovať top manažmentu ani klientom. To je pre mňa zadanie, s ktorým pracujem. Ak sú slajdy „suché“, možno je to preto, že klient používa zlý nástroj na ich tvorbu. Navrhnem inú alternatívu. Ponúkam konkrétne riešenia, aké nástroje môže použiť, ako ich upraviť a podobne. Postupne môžem zistiť ďalšie slabiny a nájsť priestor na zlepšenie. 

Prezentácie sú častým strašiakom pracovného života. Ak nie je problémom použitý nástroj/softvér, ale samotné prezentačné zručnosti, ako s tým klientovi pomôžete?
Začnem tým, že si s klientom zadefinujeme hlavný predmet prezentácie na 10 slov, čo chceme, aby si publikum odnieslo z prezentácie. Prezentujeme davu ľudí, ktorí si majú myšlienku zapamätať a potom podať ďalej nadriadenému alebo známemu. Až po vyjasnení si hlavného odkazu môžeme prejsť na spôsob prednášania. Zvolíme vhodnú taktiku, ako hovoriť o slajdoch tak, aby sme odovzdali poslucháčom to, čo chceme. Nie je dobré memorovať len samotnú prezentáciu. Je dôležité vedieť príbeh a posolstvo, ktoré chceme odovzdať, nie presné slová. Taktiež je dôležitá autentickosť. Všímam si klientovu povahu, reč jeho tela a ako sa správa. Podľa toho sa mu snažím poradiť, aby počas prezentácie vyžaroval správne signály a pôsobil dôveryhodne. Zároveň aby sa aj on sám cítil komfortnejšie. Predsa ak som dynamický človek, nikto nemôže chcieť, aby som sedel. Niekto gestikuluje viac, ale ak je to v súlade s jeho osobnosťou a je to uveriteľné, neopravujem to. Niekto je strnulejší, lebo je prirodzene tichší. Ani to nie je problém. Snažím sa trochu to napraviť, ale iba v rámci uveriteľnosti. Ľudia si často neuvedomujú svoje rečové problémy, napríklad opakovanie slov alebo zvukové vsuvky ako „hmmm“ a podobne. Je veľmi ťažké odstrániť to v krátkom čase. Ak klient napríklad používa často tri konkrétne slová, vždy keď ich zopakuje, zastavím ho a upozorním na to. Keď ho už zastavím dvadsiatykrát, klient sa cíti nepríjemne a snaží sa to zmeniť. Ak na to však nemáme dostatok času, nefunguje to. Treba preto začať s tréningom v dostatočnom predstihu pred prezentáciou. Mnoho manažérov má, povedzme, problém prezentovať čísla tak, aby zaujali publikum. Treba sa na to len pripraviť, trénovať a prezentovať ich v zaujímavejšom kontexte.

V rámci trénovania komunikácie pracujete viac s jednotlivcami, alebo s celou firmou?
Väčšinou mám sedenia s jednotlivcami. Tí potom vedia nadobudnuté skúsenosti využiť, ovplyvniť svoj tím a klientov. Firmy sú ponorené do svojho biznisu, predávajú svoj produkt a zaoberajú sa vecami, ktoré robia. Nestíhajú čítať, vzdelávať sa a venovať sa trendom. Preto som tu ja. Keď pochopím biznis stratégiu, kľúčové hodnoty a smerovanie firmy, na základe svojich skúseností viem odporučiť komunikačné postupy, ktoré možno jednoducho aplikovať. Používam videá alebo audionahrávky. Nevymyslel som ich však ja. Austin Kleon napísal knihu Kradni ako umelec. Hovorí o tom, že dnes je nemožné vytvoriť niečo nové. Umenie je ukradnúť niečo, čo už bolo vymyslené, priznať to a pridať k tomu niečo nové, vlastné, a tým to zlepšiť. Aj Michael Jordan povedal tisíckrát pre médiá, že svoje basketbalové pohyby nevymyslel sám. On ich ukradol. Bol však proporčne inak stavaný, a teda ich ukradol a prispôsobil si ich svojmu telu. To presne chcem aj od ľudí, ktorých koučujem. Učím ich používať koncepty, ktoré už existujú, a spolu ich zmeníme a použijeme tak, aby sme dosiahli vlastné ciele.

Ako by mal komunikovať líder, ktorý si chce získať rešpekt zákazníkov aj kolegov? Dá sa to naučiť, alebo je to otázka temperamentu?
Naučiť sa to dá. Aj tu často stačí, aby si líder začal čítať knihy, ktoré vydal niekto v podobnom biznise, a poučil sa z toho. Prípadne by si mohol vypočuť aspoň zopár podcastov. Lenže tu sa znova dostávame k tomu, že to všetko vyžaduje čas, vedome strávený vzdelávaním sa. Najlepším návodom na zlepšenie komunikačných a prezentačných zručností je tréning. Na veľkých konferenciách často vidím na pódiu zlých rečníkov. Prečo sa taký odborník nespýta iného odborníka, ako lepšie komunikovať svoje odborné znalosti? Priemerný čas tréningu rečníkov na TED konferencie je 30 až 40 hodín na jednu prednášku. To často používam pri klientoch ako benchmark. 

Učíte lídrov, ako branding, marketing a behaviorálna psychológia ovplyvňujú rozhodovanie a nákupné správanie. Podľa vás to nevedia?
Tieto veci sú pomerne nové. Firmy trávia veľa času vylepšovaním interných procesov a produktov. Zabúdajú na fundamentálne princípy. Zákazník nekupuje najlepší produkt, ale produkt, ktorému najlepšie rozumie. Dnes je naša pozornosť roztrieštená a je ťažké komunikovať zákazníkovi to, čo je dôležité. Zákazník sa často správa iracionálne a rozhodnutia, ktoré robí, sú nesprávne, a vôbec si to neuvedomuje. Práve tomuto sa venuje behaviorálna psychológia. Mnohí vravia, že sa to dá ľahko zneužiť, čo je pravda, no ako príklad uvediem telefón. Je to nástroj, ktorý môžeme vnímať ako dobrý aj ako zlý. Je na nás, ako ho používame. Každý biznis by mal mať stanovené etické pravidlá a nezneužívať dostupné nástroje. Nikdy by som neuzavrel kontrakt s niekým, kto robí z môjho pohľadu niečo neetické. Napríklad určite by som nešiel robiť školenia do tabakového priemyslu. Nie je to v súlade s mojimi morálnymi hodnotami. Nechcem, aby sa moje vedomosti a skúsenosti zneužívali pre vec, ktorú nepovažujem za správnu.

Ako je to so sociálnymi médiami? Vedia podľa vás marketéri na Slovensku využívať potenciál sociálnych médií?
Všetko závisí od rozpočtu. Ak máte vyčlenených pár miliónov ako Coca-Cola, ide to ľahšie. Na Slovensku je však realita väčšinou úplne iná. Veľa firiem povie áno, sme na sociálnych sieťach. No to, čo komunikujú, čo vyžarujú, často nie je orchestrované. Sú to len individuálne výstrely. Ako keď stojíte v hmle, máte luk a šíp a strieľate na všetky strany. Asi niečo zasiahnete, ale nie to, čo chcete a potrebujete. Ale ak to robia dobre, zväčša to nie je o peniazoch, ale o obsahu. Úprimne „zdieľajú“ obsah, a tým jasne vyjadrujú svoje hodnoty. „Zdieľajú“ obsah, s ktorým sa stotožňujú a veria, že by mohol byť pre ich publikum prínosom. Ich vytvorená komunita tento obsah sleduje, lebo je to pre nich zdroj kvalitných informácií. Až po čase si možno ľudia z tejto komunity kúpia produkt. Gary Vaynerchuk napísal knihu Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World, ktorú by si mal prečítať každý, kto chce uspieť vo svete marketingu na sociálnych sieťach. Je o tom, že najprv dávaj, dávaj, dávaj a až potom si pýtaj biznis. Toto je kľúč k úspechu.

Ste veľmi temperamentný človek a váš imidž nepôsobí úplne konvenčne. Komunikujete ním aj svoj prístup k práci? Aký význam v komunikácii pripisujete vzhľadu? 
Výzor je len jeden zo signálov, ktorý vysielam. Dôležité je, aby všetky signály boli konzistentné a úprimné. Sú dni, keď som v kravate, niekedy vo folklórnom kroji či v montérkach, ale som to stále ja. Od trinástich rokov som musel o všetko bojovať. Pracoval som aj ako sprievodca v horách. Behám maratóny a chodím na expedície. Často sa stane, že sa na ne pripravujem rok a hneď na začiatku musím z rôznych dôvodov skončiť. Keby som to robil iba kvôli výsledku, bol by som z toho nešťastný. Ja to však robím, lebo milujem tú hru, ktorá k tomu vedie. Mám rád prácu s ľuďmi, komunikáciu a edukáciu. To, ako vyzerám a čo robím, môže byť nekonvenčné, ale viedla k tomu moja životná cesta. Je dôležité spoznať sám seba, len pády nás posúvajú. V živote je veľmi dôležitá aj správna vyváženosť. Ja napríklad rád idem proti prúdu, mám veľa energie, som veľmi dynamický. Môj život je dynamický a akčný. Aby som to vykompenzoval, venujem sa kaligrafii. Priviedol ma k tomu môj prvý klient z Kórey, ktorý mi to odporúčal ako vhodný balans pre moju osobnosť. V kaligrafii musíte pokojne sedieť, pokojne dýchať a pomalými ťahmi maľovať. Nikdy nesmiete nič opakovať, nič škrtnúť. Keď sa raz štetec dotkne papiera, už je ťah daný. Som spokojný, ak aj ľudia okolo mňa dosiahnu balans, úspech, alebo sa im niečo podarí. Nie je to len klišé, skutočne mi to robí veľkú radosť. 

Často zdôrazňujete, aká je pri všetkom, čo robíme, dôležitá vášeň. Ako ju prenášate do komunikácie, marketingu a do biznisu?
Každý, kto ma pozná, vie, že len čo otvorím dvere a vstúpim do miestnosti, je to poznať. Milujem svoju prácu, prácu s ľuďmi. Ráno vstávam o pol piatej, aby som mohol čítať. Potom to viem vášnivo odprezentovať, lebo v to verím. Ak by som to robil bez srdca, nebolo by to uveriteľné. Ak robíme marketing umelo, bez vášne, je ťažké dlhodobo ho udržať na istej úrovni. Ja napríklad milujem rockovú hudbu. Je to na mne vidieť podľa môjho oblečenia a vzhľadu. Kdekoľvek ma stretnete, stále som to ja, prezentujem to, čo milujem. Ak vieme, čo naše publikum miluje, vieme si ho jednoduchšie získať. Keď chcem s niekým nadviazať komunikáciu, pozriem si jeho sociálne siete. Zistím napríklad, že často publikuje príspevky o futbalových zápasoch Slovana. Viem si potom získať pozornosť tohto človeka tým, že mu podarujem šál Slovana, pozvem ho na zápas, pošlem mu článok o Slovane a podobne. Je to o počúvaní. Na sociálnych sieťach všetci publikujeme, ale nikto nečíta. Na internete sa dá jednoducho nadviazať kontakt s potenciálnym klientom. Mali by sme robiť veci tak, aby aj nám prinášali uspokojenie, aby boli uveriteľné a aby sme aj my pôsobili autenticky. Ak chceme zmeniť zmýšľanie ľudí, musíme si získať ich srdcia. Bez vášne to nejde.

www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
18.11.2019 Natália Hučková

Hackeri získali údaje 6 miliónov Bulharov, pokutu zaplatí finančný úrad

Bulharská národná agentúra pre príjmy (finančný úrad) musí za únik osobných údajov zaplatiť pokutu 2,6 milióna eur. Bezpečnostný ...

6.11.2019 Natália Hučková

Banky po zvýšení odvodu dajú štátu o 144 miliónov eur viac

Vláda SR v stredu schválila návrh na zdvojnásobenie bankového odvodu v roku 2020. Bankový odvod by tak vzrástol z 0,2 na 0,4 % zo stanovenej ...

4.11.2019 Redakcia FinReport

Prieskum medzi slovenskými milionármi: Ak príde kríza, využijeme ju

Aj keď viac ako polovica slovenských dolárových milionárov očakáva príchod krízy do dvoch rokov, vďaka väčším skúsenostiam sú na ňu ...

4.11.2019 Natália Hučková

Rakúska pošta predáva údaje o zákazníkoch. Hrozí jej 18-miliónová pokuta

V Rakúsku padla rekordná pokuta za porušenie GDPR. Sankciu 18 miliónov eur dostala za nedodržanie ochrany osobných údajov rakúska pošta. Tá ...

31.10.2019 Natália Hučková

Ročný príspevok pre agentov sa od roku 2020 mení

Národná banka Slovenska vydala koncom tohto mesiaca rozhodnutie, ktorým určuje výšku ročných príspevkov pre subjekty finančného trhu na ...

31.10.2019 Marek Mittaš

Svetový deň sporenia. Slovák si mesačne ušetrí v priemere 111 eur

Každoročne si 31. októbra pripomíname Svetový deň sporenia. Prelína sa so sviatkami dušičiek, čo nie je až taká náhoda. Niektorí ...

29.10.2019 Redakcia FinReport

Nobelovu cenu za ekonómiu získala trojica vedcov za boj proti globálnej chudobe

Tohtoročnú cenu Švédskej centrálnej banky za ekonómiu na počesť Alfreda Nobela získala dvojica Esther Duflová a Abhijit Banerjee z ...

25.10.2019 Ján Beracka

Manažérske rošády

Za posledné obdobie sa na manažérskych pozíciách udiali zmeny. Financial Report vám pravidelne prináša tie najpodstatnejšie novinky z ...

17.10.2019 Ivana Brillová

Peter Krištofovič: Väčšina ľudí nikdy nevyhorí, pretože sa pre svoju prácu ani nenadchne

Zamestnávateľ by nemal mať zamestnancov, ale spoluzamestnancov, ktorí vnímajú pozitívne zmysel svojej činnosti. Ak ich práca baví a sú v ...

30.9.2019 Zuzana Stískalová

Biznis lídri sa stretli šiestykrát na CFO Fórum Slovensko, pripravujú sa na brexit

Hovorí sa, že úspech je nákazlivý, ak sa oň delíte s inými. Čo všetko potrebuje CFO na to, aby bol úspešný? Pozícia finančného ...

24.9.2019 Zuzana Stískalová

Svet stojí na pokraji katastrofy

Na pondelkovom klimatickom summite v New Yorku sa stretli významní vládni činitelia, aby vyjadrili svoje znepokojenie nad klimatickými zmenami ...

14.8.2019 Redakcia FinReport

CFO Fórum Slovensko

Pozícia CFO je veľmi náročná a zodpovedná. Čo však finančný riaditeľ potrebuje na to, aby bol úspešný? Okrem odborných znalostí, ...

25.7.2019 Adela Jasenovcová, redakcia FinReport

Móda ako účelný pracovný prostriedok

Mnohí si to stále nepripúšťajú, ale oblečením a svojím zovňajškom komunikujeme svoj postoj nielen k móde, ale aj to, ako sme pripravení, ...

24.7.2019 Ján Beracka

Ondrej Faith: Klienti sú citliví na cenu poistenia. Riešia aj navýšenie o päť eur ročne

„Niektorí klienti chcú poistku najmä rýchlo, na svojho agenta často nemajú čas,“ hovorí Ondrej Faith, prezident Slovenskej asociácie ...

16.7.2019 Ján Beracka

Nick de Maesschalck o smernici IDD: Určité rozdiely medzi krajinami sú zdravé, no nesmú byť veľké

Smernica IDD je základnou reguláciou, ktorá predstavuje minimálnu harmonizáciu pravidiel v oblasti distribúcie poistenia. Členské štáty ...

10.7.2019 Peter Petráš

Tomáš Kročian: Cestovné poistenie nekryje len lekársku starostlivosť. V zahraničí sú aj státisícové nástrahy

Choroba môže razom zmeniť vysnívanú dovolenku na nočnú moru. Najmä vo vyspelých krajinách, v ktorých bežné zákroky v nemocnici stoja ...

25.6.2019 Redakcia FinReport

Asociácia AFISP si volila vedenie, predsedom ostáva Martin Lancz

Valné zhromaždenie Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) si v pondelok zvolilo nové predstavenstvo. ...

20.5.2019 Redakcia FinReport

M. Lancz: Chcem bojovať s byrokraciou a chrániť vaše peniaze

Onedlho sú voľby do európskeho parlamentu. O kreslo europoslanca sa uchádza aj Martin Lancz, predseda predstavenstva Asociácie finančných ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Finančná správa reaguje na Kočnerovu nahrávku a vylučuje, že by niekto dokázal mať vplyv na výkon kontrol
  2. 2.
    V rodinnom dome v Limbachu hlásili „státisícovú vlámačku“
  3. 3.
    Ministerstvá vnútra a obrany predávali služobné byty za „babku“, štát prišiel o milióny eur
  4. 4.
    Foto: Ak chcú mať zamestnanci lepšie platy, mali by sa organizovať, zaznelo na proteste odborárov
  5. 5.
    Foto: Dôchodca porušil zákaz šoférovania a nafúkal, za všetko môže krabička cigariet