Hľadaj

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

Ekonomika Poslať

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej EÚ. Novú daň pritom žiada deväť krajín – Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Švédsko, Bulharsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko, Taliansko.

image

Foto: shutterstock

Letecká doprava je vo výhode

Letecký priemysel je napriek jasným dopadom na životné prostredie zatiaľ vo výhode oproti iným druhom dopravy. Poukazuje na to aj Európska občianska iniciatíva. V máji vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla daň z leteckého paliva.

„Zatiaľ čo ekologickejšie alternatívy dopravy podliehajú vysokým daniam, letecký priemysel ťaží z mnohých nespravodlivých oslobodení od daní. Letecké palivo zostáva v Európe naďalej nezdanené a členské štáty neukladajú DPH ani na letenky, čím sa z letectva stáva čoraz atraktívnejší spôsob dopravy, aj keď produkuje najviac skleníkových plynov,“ uvádzajú aktivisti. Daň by zároveň priniesla možnosti financovania iných druhov ekologickej mobility.

V súčasnosti iba 6 členských štátov EÚ (Slovensko nie je jedným z nich) zdaňuje medzinárodnú leteckú dopravu. „Ak by letecké spoločnosti platili dane z pohonných hmôt, stimulovali by cestujúcich, aby si vybrali ekologickejší spôsob dopravy,“ uviedol Timothée Galvaire, zástupca občianskej iniciatívy s tým, že emisie CO2 sa v leteckej doprave v rámci EÚ zvyšujú každoročne o 5 percent. Vlády tak podľa aktivistov nepochopiteľne stále poskytujú daňové úľavy.  

Pôvodne výnimky priniesol Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944 v Chicagu. Ten mal podporiť rozmach leteckej dopravy. Zmena nastala v EÚ v roku 2003, nová smernica umožnila zdanenie vnútroštátnych letov v EÚ.

Daň za letecké palivo by podľa štúdie Európskej komisie mohla byť vo výške 33 centov za 1 liter paliva. To by, samozrejme, predražilo letenky. Predpoklad je o 10 percent. Údaje zverejnil ešte v máji Financial Times.  

Podľa Daniela Lešinského z CEPTA (Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy), by daň mohla byť progresívna. Čiže čím kratšie lety, tým by bola daň vyššia. Tak by prispela ku konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Cez túto podporu by sa mal zvyšovať komfort, dostupnosť a rýchlosť udržateľnej mobility. „To znamená, aby sme napríklad pri ceste z Viedne do Paríža nemuseli dva až trikrát prestupovať, ale nastúpili by sme o ôsmej večer do nočného expresu vo Viedni a ráno o 9:30 vystupovali v Paríži. A to si zoberieme so sebou aj bicykel,“ vysvetľuje Lešinský.

Francúzska cesta

Vo Francúzsku od nového roka bude platiť takzvaná ekologická daň pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z tejto krajiny. Daň sa bude teda týkať iba letov z Francúzska. Líšiť sa bude  podľa dĺžky letu, miesta, triedy. Daň bude v rozmedzí od 1,5 eura (vnútroštátne lety) do 18 eur (mimo EÚ) za 1 letenku. Štát by tak mohol vybrať približne 180 miliónov eur a investovať do rozvoja ekologickej dopravy. Francúzi takisto plánujú prijať ďalšie zelené opatrenia v iných oblastiach mobility, napríklad zníženie daňových výhod na naftu pre nákladné vozidlá. Uviedla to v októbri tlačová agentúra Reuters.

Nevhodný model pre Slovensko

Pre Slovensko by prijatie dane z leteckého paliva zrejme nebolo príliš výhodné. Ako uviedol minister financií Ladislav Kamenický, väčšina Slovákov totiž cestuje letecky nie zo Slovenska, ale z okolitých krajín. „My sa musíme orientovať na to, ako zabezpečiť nejaké spravodlivé prerozdelenie príjmov vzhľadom na to, že slovenskí občania cestujú väčšinou zo zahraničia,“ uviedol Kamenický.
Minister financií by rád našiel vhodný model pre našu krajinu. Navyše, v rámci klimatických opatrení sa podľa neho treba u nás orientovať na iné oblasti financovania, aby z toho krajina mala nejaké benefity.

Letectvo v top 10 producentov emisií

Bruselská mimovládna organizácia Transport and environment (Európska skupina pre oblasť čistej dopravy) uviedla, že medzi 10 najväčších znečisťovateľov (emisie oxidu uhličitého) v Európe sa dostala už aj letecká spoločnosť Ryanair.

Údaje Európskej komisie poukázali na to, že priame emisie z leteckej dopravy predstavujú približne 3 percentá celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako 2 percentá celosvetových emisií. Pre lepšiu predstavu, napríklad let z New Yorku do Londýna vytvára zhruba toľko emisií, ako celoročné vyhrievanie domu priemerného Európana.  

Zavedenie celoplošnej dane je zatiaľ neisté

Aktuálne sa návrhom zavedenia celoplošnej dane za letecké palivo zaoberalo decembrové zasadnutie Európskej komisie. „Na daň by sa nemalo pozerať izolovane, ale spolu s inými politickými opatreniami vrátane obchodovania s emisiami, kompenzáciami, palivovými a leteckými normami a prevádzkovými zlepšeniami,“ uviedla hovorkyňa Európskej komisie Mina Alexandrova Andreeva.

Viaceré krajiny však aj po poslednom rokovaní ostávajú voči vyberaniu poplatkov skeptické a vyhliadky na zavedenie dane vyzerajú neisto. Informácie priniesla organizácia Transport a environment. Napriek tomu, minimálne deväť európskych krajín, ktoré žiadajú novú daň z leteckého paliva, plánuje ukončiť takzvané letecké prázdniny a nebudú čakať na jednomyseľný súhlas krajín v rámci EÚ. Ten je potrebný na prijatie dane na európskej úrovni. To však môže byť problém, podobne ako pri zavedení digitálnej dane. Krajiny, ktoré chcú zaviesť daň pre letecké palivo, teraz plánujú rokovať o bilaterálnych dohodách medzi sebou.

 

Provízie rozpočítavajte
v ICM2
Insurance Contract Manager
Softvér a služby pre finančný trh
www.ICM2.sk

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.1.2020 Marek Mittaš

Únik pred chladom. Najluxusnejšie rezorty, kde majú leto cez zimu

Ak nechcete mať pocit, že najbližšie tri mesiace ste zatvorení v chladničke, je načase zdúchnuť za teplom. Našťastie je tu dostatok ...

23.1.2020 Branislav Jankovský

Zdravotnú poisťovňu zmenilo štvrť milióna Slovákov, VšZP upozorňuje na nekalé prepoisťovanie

Pre zmenu zdravotnej poisťovne sa rozhodlo takmer štvrť milióna Slovákov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je počet poistencov, ktorí ...

22.1.2020 Jana Schochmann

Nezanechávajme po sebe neporiadok, radšej niečo pekné...

Projekt „Zelený event“ vznikol ako spolupráca dvoch zodpovedných mladých žien, ktoré sa rozhodli, že odpad by nemal byť tým, čo ostane ...

21.1.2020 Zuzana Mecková

Anketa: Čo robia pre ekologicky šetrné správanie slovenské firmy?

20.1.2020 Marek Mittaš

OTP banka na Slovensku končí. Čo bude s jej klientmi?

Po osemnástich rokoch na Slovensku OTP Banka definitívne končí a prevod na nového vlastníka sa uskutoční do konca jari. Klienti sa však o ...

17.1.2020 Natália Hučková

Sociálnej poisťovni unikli osobné údaje poistenca, musí zaplatiť pokutu

Sociálna poisťovňa dostala pokutu vo výške 50-tisíc eur za porušenie pravidiel ochrany osobných údajov. Pri doručovaní dokumentov sa jej ...

8.1.2020 Dominik Hapl

Slovenská ekonomika v roku 2019

Na začiatku nového roka vždy prichádza obdobie bilancovania a hodnotenia toho, aké úspechy či neúspechy naša ekonomika dosiahla v tom ...

6.12.2019 Marek Mittaš

Elektrina a plyn od nového roku zdražejú

Elektrina a plyn budú pre domácnosti od januára 2020 výrazne drahšie. Domácnosti za plyn zaplatia priemerne viac o 3,95 %, za elektrinu bude ...

5.12.2019 Dominik Hapl

O vyrovnanom štátnom rozpočte môžeme snívať ďalej

Už v tomto roku malo Slovensko hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To, že sa to nepodarí, je už dávno známe, no poslanci Národnej rady SR ...

28.11.2019 Dominik Hapl

Ekonomika Slovenska spomaľuje

Posledné výsledky makroekonomických ukazovateľov naznačujú spomalenie slovenskej ekonomiky. Ochladenie badať najmä v priemyselnej výrobe. ...

24.10.2019 Marek Mittaš

Anketa: Nachádzate na pracovnom trhu dostatok kvalifikovaných pracovných síl? Ako motivujete svojich zamestnancov?

21.10.2019 Ján Beracka

Zamestnanecký pomer, rôzne dohody aj živnosť. Spôsobov, ako môžu študenti pracovať, je viac

Zamestnávanie študentov má pre firmy aj mladých ľudí význam. Spôsobov, ako zamestnať študentov, je niekoľko. Z rôznych foriem ...

15.10.2019 Jana Schochmann

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. ...

11.10.2019 Ján Beracka

Vysokú školu netreba, prácu si ľudia na Slovensku nájdu aj bez nej

Slovenskí zamestnávatelia majú veľké výhrady k slovenskému školstvu, a zďaleka neplatí, že na trhu sa uplatnia predovšetkým ľudia, ...

10.10.2019 Zuzana Mecková

Boj firiem o kvalitných odborníkov v praxi

Umenie zamestnávateľov získať kvalitných ľudí do svojich firiem je v súčasnosti celkom ťažkým orieškom. Firmy nachádzajú ...

9.10.2019 Zuzana Mecková

Historicky najnižšia nezamestnanosť môže klesať ďalej, ovplyvňuje ju aj brexit

Pracovné možnosti na Slovensku sú pre nezamestnaných stále otvorené. Dlhodobo nezamestnaní nachádzajú prácu v domácom prostredí ...

8.10.2019 Ivana Brillová

Robert Krause: Zamestnávateľ by mal viac počúvať svojich zamestnancov a vnímať ich ako partnerov

Zamestnanci čoraz viac pracujú digitálne, sedavá práca prináša viac fyzických problémov a ľudia nevedia zvládať stresové situácie. Ako ...

7.10.2019 Ján Beracka

Presýtený pracovný trh. Pri hľadaní práce si stále môžu vyberať uchádzači

Trh práce láme rekordy, miera nezamestnanosti je mimoriadne nízka, uchádzači o prácu si môžu vyberať. Nie je to však stav, ktorý bude ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Trump navrhuje vytvoriť palestínsky štát, židovské osady by prezident USA prisúdil Izraelu
  2. 2.
    Dekriminalizácia drog nebude, národniari nesúhlasili s návrhom na koaličnej rade
  3. 3.
    Krokodíl zabil pastora počas krstu v jazere Abaja
  4. 4.
    Ošetrovné na dieťa počas chrípky môže získať len jeden rodič. Aké tlačivá potrebujete?
  5. 5.
    Do súdnej rady pribudli dvaja členovia, vymenovala ich prezidentka Čaputová