Hľadaj

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

Ekonomika Poslať

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého paliva (kerozín) na území celej EÚ. Novú daň pritom žiada deväť krajín – Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Švédsko, Bulharsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko, Taliansko.

image

Foto: shutterstock

Letecká doprava je vo výhode

Letecký priemysel je napriek jasným dopadom na životné prostredie zatiaľ vo výhode oproti iným druhom dopravy. Poukazuje na to aj Európska občianska iniciatíva. V máji vyzvala Európsku komisiu, aby zaviedla daň z leteckého paliva.

„Zatiaľ čo ekologickejšie alternatívy dopravy podliehajú vysokým daniam, letecký priemysel ťaží z mnohých nespravodlivých oslobodení od daní. Letecké palivo zostáva v Európe naďalej nezdanené a členské štáty neukladajú DPH ani na letenky, čím sa z letectva stáva čoraz atraktívnejší spôsob dopravy, aj keď produkuje najviac skleníkových plynov,“ uvádzajú aktivisti. Daň by zároveň priniesla možnosti financovania iných druhov ekologickej mobility.

V súčasnosti iba 6 členských štátov EÚ (Slovensko nie je jedným z nich) zdaňuje medzinárodnú leteckú dopravu. „Ak by letecké spoločnosti platili dane z pohonných hmôt, stimulovali by cestujúcich, aby si vybrali ekologickejší spôsob dopravy,“ uviedol Timothée Galvaire, zástupca občianskej iniciatívy s tým, že emisie CO2 sa v leteckej doprave v rámci EÚ zvyšujú každoročne o 5 percent. Vlády tak podľa aktivistov nepochopiteľne stále poskytujú daňové úľavy.  

Pôvodne výnimky priniesol Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve z roku 1944 v Chicagu. Ten mal podporiť rozmach leteckej dopravy. Zmena nastala v EÚ v roku 2003, nová smernica umožnila zdanenie vnútroštátnych letov v EÚ.

Daň za letecké palivo by podľa štúdie Európskej komisie mohla byť vo výške 33 centov za 1 liter paliva. To by, samozrejme, predražilo letenky. Predpoklad je o 10 percent. Údaje zverejnil ešte v máji Financial Times.  

Podľa Daniela Lešinského z CEPTA (Centrum pre trvalo udržateľné alternatívy), by daň mohla byť progresívna. Čiže čím kratšie lety, tým by bola daň vyššia. Tak by prispela ku konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Cez túto podporu by sa mal zvyšovať komfort, dostupnosť a rýchlosť udržateľnej mobility. „To znamená, aby sme napríklad pri ceste z Viedne do Paríža nemuseli dva až trikrát prestupovať, ale nastúpili by sme o ôsmej večer do nočného expresu vo Viedni a ráno o 9:30 vystupovali v Paríži. A to si zoberieme so sebou aj bicykel,“ vysvetľuje Lešinský.

Francúzska cesta

Vo Francúzsku od nového roka bude platiť takzvaná ekologická daň pre letecké spoločnosti, ktoré lietajú z tejto krajiny. Daň sa bude teda týkať iba letov z Francúzska. Líšiť sa bude  podľa dĺžky letu, miesta, triedy. Daň bude v rozmedzí od 1,5 eura (vnútroštátne lety) do 18 eur (mimo EÚ) za 1 letenku. Štát by tak mohol vybrať približne 180 miliónov eur a investovať do rozvoja ekologickej dopravy. Francúzi takisto plánujú prijať ďalšie zelené opatrenia v iných oblastiach mobility, napríklad zníženie daňových výhod na naftu pre nákladné vozidlá. Uviedla to v októbri tlačová agentúra Reuters.

Nevhodný model pre Slovensko

Pre Slovensko by prijatie dane z leteckého paliva zrejme nebolo príliš výhodné. Ako uviedol minister financií Ladislav Kamenický, väčšina Slovákov totiž cestuje letecky nie zo Slovenska, ale z okolitých krajín. „My sa musíme orientovať na to, ako zabezpečiť nejaké spravodlivé prerozdelenie príjmov vzhľadom na to, že slovenskí občania cestujú väčšinou zo zahraničia,“ uviedol Kamenický.
Minister financií by rád našiel vhodný model pre našu krajinu. Navyše, v rámci klimatických opatrení sa podľa neho treba u nás orientovať na iné oblasti financovania, aby z toho krajina mala nejaké benefity.

Letectvo v top 10 producentov emisií

Bruselská mimovládna organizácia Transport and environment (Európska skupina pre oblasť čistej dopravy) uviedla, že medzi 10 najväčších znečisťovateľov (emisie oxidu uhličitého) v Európe sa dostala už aj letecká spoločnosť Ryanair.

Údaje Európskej komisie poukázali na to, že priame emisie z leteckej dopravy predstavujú približne 3 percentá celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a viac ako 2 percentá celosvetových emisií. Pre lepšiu predstavu, napríklad let z New Yorku do Londýna vytvára zhruba toľko emisií, ako celoročné vyhrievanie domu priemerného Európana.  

Zavedenie celoplošnej dane je zatiaľ neisté

Aktuálne sa návrhom zavedenia celoplošnej dane za letecké palivo zaoberalo decembrové zasadnutie Európskej komisie. „Na daň by sa nemalo pozerať izolovane, ale spolu s inými politickými opatreniami vrátane obchodovania s emisiami, kompenzáciami, palivovými a leteckými normami a prevádzkovými zlepšeniami,“ uviedla hovorkyňa Európskej komisie Mina Alexandrova Andreeva.

Viaceré krajiny však aj po poslednom rokovaní ostávajú voči vyberaniu poplatkov skeptické a vyhliadky na zavedenie dane vyzerajú neisto. Informácie priniesla organizácia Transport a environment. Napriek tomu, minimálne deväť európskych krajín, ktoré žiadajú novú daň z leteckého paliva, plánuje ukončiť takzvané letecké prázdniny a nebudú čakať na jednomyseľný súhlas krajín v rámci EÚ. Ten je potrebný na prijatie dane na európskej úrovni. To však môže byť problém, podobne ako pri zavedení digitálnej dane. Krajiny, ktoré chcú zaviesť daň pre letecké palivo, teraz plánujú rokovať o bilaterálnych dohodách medzi sebou.

 

Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
6.4.2020 Marek Mittaš

Zmeny v daniach z príjmov od roku 2020 sa dotknú najmä menších podnikateľov

Mnoho podnikateľov vďaka novele zákona o dani z príjmov čaká zmeny k lepšiemu. Polepšia si najmä ...

5.4.2020 Redakcia FinReport

Žiadosti zamestnávateľov a SZČO o príspevok štátu začínajú od pondelka

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak predstavil v nedeľu priebeh žiadosti o príspevok pre zamestnávateľov a SZČO. V ...

4.4.2020 Marek Mittaš

Investovaniu nedôverujeme, podielové fondy sú však ziskové

Podielové fondy predstavujú pre bežného človeka najjednoduchší a najlacnejší spôsob, ako si siahnuť na svet finančných trhov. Mnoho ...

4.4.2020 Zuzana Mecková

Normálne by zmena limitu bezkontaktných platieb trvala polroka, teraz sa zvýši za týždeň

Platba kartou je vzhľadom na epidémiu koronavírusu v súčasnosti na dennom poriadku. Vláda SR oznámila, že súčasťou druhej pomoci ľuďom v ...

3.4.2020 Magdaléna Švančarková

Ako a kedy sa dostanú zamestnávatelia a SZČO k príspevkom od štátu

Maximálne 1 100 eur na zamestnanca a maximálne 200-tisíc eur na firmu. Jedno zo siedmich opatrení štátu na zmiernenie vplyvov koronavírusu na ...

3.4.2020 Zuzana Mecková

Banky podporili odklad splátok úverov až na 9 mesiacov, dlžníkov v registri uvádzať nebudú

Klienti bánk budú môcť v čase pandémie nového koronavírusu požiadať o odklad splátok úverov na šesť až deväť mesiacov. Nové ...

2.4.2020 Redakcia FinReport

Blackout by znamenal kolaps podnikateľského sektora, tvrdia zamestnávatelia

Predseda vlády Igor Matovič v stredu na tlačovej besede predstavil návrh na „vypnutie Slovenska“ na niekoľko týždňov. Takzvaný ...

24.3.2020 Redakcia FinReport

Slovenská ekonomika sa výrazne prepadne, o prácu by mohlo prísť až 100-tisíc ľudí

Slovenská ekonomika, ktorá je otvorená a exportne-orientovaná, v tomto roku pravdepodobne dočasne poklesne o takmer 5 percent. Riziko ...

24.3.2020 Redakcia FinReport

Slováci minuli na potraviny počas karantény viac ako 48 miliónov eur

Slováci sa počas karantény začali čoraz viac predzásobovať, a to predovšetkým potravinami, ktoré nakupujú aj online. Ako vyplynulo z ...

25.2.2020 Magdaléna Švančarková

Parkovacia politika v Bratislave. Ako to funguje v zahraničí?

Mnohé európske mestá svoje problémy s preťaženou dopravou vyriešili už pred niekoľkými, ba aj desiatkami rokov. Na rade je konečne ...

20.2.2020 Magdaléna Švančarková

Z európskych peňazí najviac zhltla doprava, čerpanie je však stále nízke

Za posledných šesť rokov využilo Slovensko v rámci svojich 12 operačných programov zhruba 4 miliardy eur z fondov Európskej únie. To je len ...

13.2.2020 Zuzana Mecková

Len ďalší sľub? Alebo bude diaľnica naprieč Slovenskom hotová do roku 2026

Najdlhšia slovenská diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala byť dokončená už v roku 2010. Nestihlo sa. Termín posunula vláda SR o 6 ...

10.2.2020 Dominik Hapl

Desať sociálnych balíčkov v predvolebnom roku

Vláda v predvolebnom roku 2019 vynaložila viac ako 500 miliónov eur zo štátneho rozpočtu na takzvané sociálne opatrenia, ktoré majú ...

30.1.2020 Dominik Hapl

Ekonomika eurozóny naďalej potrebuje pomocné kolieska

Tradičné zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa konalo 23. januára, na ktorom rada guvernérov rozhodla o nastavení monetárnej ...

8.1.2020 Dominik Hapl

Slovenská ekonomika v roku 2019

Na začiatku nového roka vždy prichádza obdobie bilancovania a hodnotenia toho, aké úspechy či neúspechy naša ekonomika dosiahla v tom ...

6.12.2019 Marek Mittaš

Elektrina a plyn od nového roku zdražejú

Elektrina a plyn budú pre domácnosti od januára 2020 výrazne drahšie. Domácnosti za plyn zaplatia priemerne viac o 3,95 %, za elektrinu bude ...

5.12.2019 Dominik Hapl

O vyrovnanom štátnom rozpočte môžeme snívať ďalej

Už v tomto roku malo Slovensko hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To, že sa to nepodarí, je už dávno známe, no poslanci Národnej rady SR ...

28.11.2019 Dominik Hapl

Ekonomika Slovenska spomaľuje

Posledné výsledky makroekonomických ukazovateľov naznačujú spomalenie slovenskej ekonomiky. Ochladenie badať najmä v priemyselnej výrobe. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Žiadosti zamestnávateľov a SZČO o príspevok štátu začínajú od pondelka
  2. 2.
    Ako a kedy sa dostanú zamestnávatelia a SZČO k príspevkom od štátu
  3. 3.
    Banky podporili odklad splátok úverov až na 9 mesiacov, dlžníkov v registri uvádzať nebudú
  4. 4.
    Kaviareň prišla o 70 percent tržieb, prežíva vďaka finančným rezervám a predaju cez okienko
  5. 5.
    Zamestnávatelia môžu posielať žiadosť o pomoc, minister práce Krajniak predstavil dve webstránky