Hľadaj

Boj firiem o kvalitných odborníkov v praxi

Ekonomika Poslať

Umenie zamestnávateľov získať kvalitných ľudí do svojich firiem je v súčasnosti celkom ťažkým orieškom. Firmy nachádzajú potenciálnych zamestnancov tradičnými cestami cez pracovné agentúry, ale čoraz viac ide do popredia priame oslovenie. To sa deje cez sociálne siete, na základe odporúčaní svojich zamestnancov, no aj prostredníctvom headhuntingových spoločností. Na trhu práce je však stále nedostatok kvalifikovaných ľudí. Otázkou zostáva, ako si zamestnávatelia dokážu vybojovať do svojich firiem tých najšikovnejších ľudí z trhu.

image

Foto: shutterstock

Vychovávajú si vlastných

Prioritou úspešných firiem je nájsť a udržať si kvalitných ľudí, ktorí dokážu podnik obohatiť svojou pridanou hodnotou – talentom, praktickými skúsenosťami a relevantnými schopnosťami. Mnoho firiem dnes aktívne vzdeláva mladých ľudí už počas štúdia na strednej a vysokej škole. 

 

Spoločnosti si takto vychovávajú vlastných odborníkov vo svojom odbore, ktorí sú následne pripravení plniť náročné a špecifické požiadavky firmy. Keďže na trhu je stále nedostatok kvalifikovaných ľudí, firmy tak majú veľkú motiváciu si začínajúcich šikovných odborníkov aj udržať. 

Ako na trhu práce získava kvalifikovaných ľudí Volkswagen Slovakia, a. s., opisuje hovorkyňa spoločnosti Lucia K. Makayová: „Naša spoločnosť reaguje na nedostatok kvalifikovaných odborníkov už niekoľko rokov zavedením duálneho vzdelávania. Takto si vieme vychovávať odborníkov s praxou už po ukončení strednej školy. Zároveň spolupracujeme so Strojníckou fakultou STU v Bratislave na profesijne orientovanom bakalárskom študijnom programe (duálny bakalár), ktorý bol ako prvý na Slovensku akreditovaný v septembri minulého roka.“

V spoločnosti SAP Slovensko sa uberá vzdelávanie mladých podobným smerom. Spoluprácu s vysokými školami majú postavenú na dlhoročnej tradícii, keďže v tomto vzdelávaní vidia veľký potenciál pre rozvoj inovácií vo vlastnej spoločnosti. „Študentom na vysokých školách sa snažíme ponúkať atraktívne možnosti na praktické vzdelávanie či participáciu na projektoch. Cez rôzne podporné programy pre talenty a startupy si podchytávame talentovaných študentov,“ vysvetľuje generálny riaditeľ SAP Slovensko Martin Ferenec.

Oslovenie na priamo

Okrem výchovy vlastných zamestnancov sa firmy snažia získavať kvalitných odborníkov prostredníctvom odporúčaní svojich zamestnancov alebo priamym oslovením potenciálneho kandidáta od konkurencie. Potvrdzuje to výrobca elektroniky Foxconn Slovakia, spol. s r. o.: „V našej spoločnosti získavame špecialistov odporučením od našich zamestnancov či obchodných partnerov,“ hovorí senior manažérka HR & GAD Miroslava Procházková. 

Niektoré firmy majú nastavený dokonca systém odmeňovania za odporúčanie svojich zamestnancov. Ak je odporúčaný človek prijatý a úspešne zvládne skúšobnú lehotu, zamestnanec, ktorý ho odporučil, dostane finančný bonus. 

Priamy kontakt je v súčasnosti stále častejším spôsobom, ako získať kvalitného zamestnanca do firmy. Využíva sa predovšetkým v oblastiach, v ktorých je skúsených odborníkov málo a dopyt, naopak, veľký. Nejde len o IT sféru, ale napríklad aj o výrobný priemysel. „Pracovné agentúry sme doposiaľ za desať rokov fungovania firmy nevyužili, i keď s pracovnými portálmi spolupracujeme. Najúspešnejším riešením je pre nás získanie hotových, kvalifikovaných ľudí z našej branže priamym kontaktom,“ hovorí zástupca riaditeľa obchodno-výrobnej spoločnosti OKNOfinal, spol. s r. o.

Ďalšiu možnosť, ako osloviť potenciálneho zamestnanca, predstavujú dnes online kanály. Aktívny profil na sociálnych sieťach dokáže často prezradiť o človeku viac, ako by sa o ňom firma dozvedela na pohovore. „Sociálna sieť LinkedIn už dlhodobo slúži našim personalistom nielen na vyhľadávanie špecifických profilov, ale aj ako možnosť zmapovať si trh ešte pred samotným vyhľadávaním, a na základe počtu a kvality profilov stanoviť jeho náročnosť. Ľahšie sa tak nastavia očakávania pre prijatie manažérov do firmy,“ vysvetľuje HR Leader ekonomicko-poradenskej spoločnosti PwC na Slovensku Tibor Černák.

Takmer výlučne oslovuje kandidátov priamo v online prostredí i personálno-poradenská spoločnosť Active Personnel Solutions, s. r. o. Aktívne vyhľadávanie prebieha na profesionálnych sociálnych sieťach, ako sú LinkedIn a Xing. Okrem toho využívajú i ďalšie známe platformy Facebook alebo YouTube: „Kandidáti reagujú na konkrétne ponuky na 99 % prípadov. Následne ich osobné materiály uchovávame podľa GDPR a v stanovenom čase ich vyzveme, aby nám predĺžili možnosť si ich údaje uchovať, alebo ich z našej databázy automaticky vymažeme,“ opisuje Executive Director & Senior Personnel Consultant Rastislav Klempa.

Headhunting

Hovorovo headhunting, oficiálne Executive Search, má dnes už o niečo bližšie k náboru zamestnancov pomocou HR agentúr. Firmy využívajú služby headhunterov, aby našli pre seba najlepších odborníkov vo svojom odvetví. Základom pre „lovcov talentov“ je spoznanie správnych lídrov a skúsených senior manažérov. Potenciálnych kandidátov dôsledne analyzujú, overujú ich predchádzajúcu výkonnosť, hodnotia motiváciu a osobnostné slabé i silné stránky. Headhunteri prichádzajúci do poradenstva z iného biznisu majú svoju pridanú hodnotu, ktorú kandidáti vnímajú od prvého stretnutia mimoriadne pozitívne.

Spôsob prinášajúci firmám riešenia na obsadenie danej pozície prestížnym kandidátom pomocou executive search poradenskej spoločnosti Amrop Jenewein sa výrazne líši od klasického postupu HR agentúr: „Cesta k osloveniu najrenomovanejších kandidátov nevedie cez LinkedIn a určite nie cez profesijné portály. Pre dôkladné poradenstvo sú dôležité najmä overené referencie na kandidáta z viacerých zdrojov na trhu. Zároveň je dobré, ak sa o ňom vieme dočítať v mienkotvorných médiách, či vďaka vlastným publikáciám daného kandidáta,“ vysvetľuje Client Partner spoločnosti Marek Hradílek.

Na rozdiel od klasických náborových agentúr majú niektorí „headhunteri“ zaplatenú značnú časť odmeny vopred a klient sa zaväzuje zaplatiť 100 % sumy za celý proces. „Na vyhľadávanie špičkových ľudí v danom odbore určite neexistuje jeden zaručený trik. Investujeme do kampaní, vyhľadávacích nástrojov, pre-screeningov a diagnostík dostatočné a nemalé zdroje. Pri väčšinovom modeli, kde nemá personálna agentúra zaplatenú vopred žiadnu alebo iba malú časť, takéto investovanie nie je možné,“ vysvetľuje Managing Director Ľubo Homola z personálno-poradenskej spoločnosti Synerta Personnel.

Z vlastnej skúsenosti opisuje, ako mnohé firmy rozmýšľajú a pri hľadaní kľúčového človeka zverejnia inzerát s nepútavým obsahom a s čo najnižším, prípadne žiadnym platom. Doplnia, že všetko ostatné bude prebraté až na pohovore. „Takto sa, bohužiaľ, stáva, že väčšinu vhodných kandidátov na pohovor ani nedostanú,“ upozorňuje Ľubo Homola a na záver dodáva: „Čoraz menej už však počujeme od našich potenciálnych klientov otázku, či máme pre nich vhodných kandidátov v databáze. Veľa klientov už chápe, že šikovní kandidáti jednoducho nesedia v nejakej pekne vyfarbenej škatuľke a nečakajú, kedy si ich niekto rozbalí.“

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
5.4.2020 Redakcia FinReport

Žiadosti zamestnávateľov a SZČO o príspevok štátu začínajú od pondelka

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak predstavil v nedeľu priebeh žiadosti o príspevok pre zamestnávateľov a SZČO. V ...

4.4.2020 Marek Mittaš

Investovaniu nedôverujeme, podielové fondy sú však ziskové

Podielové fondy predstavujú pre bežného človeka najjednoduchší a najlacnejší spôsob, ako si siahnuť na svet finančných trhov. Mnoho ...

4.4.2020 Zuzana Mecková

Normálne by zmena limitu bezkontaktných platieb trvala polroka, teraz sa zvýši za týždeň

Platba kartou je vzhľadom na epidémiu koronavírusu v súčasnosti na dennom poriadku. Vláda SR oznámila, že súčasťou druhej pomoci ľuďom v ...

3.4.2020 Magdaléna Švančarková

Ako a kedy sa dostanú zamestnávatelia a SZČO k príspevkom od štátu

Maximálne 1 100 eur na zamestnanca a maximálne 200-tisíc eur na firmu. Jedno zo siedmich opatrení štátu na zmiernenie vplyvov koronavírusu na ...

3.4.2020 Zuzana Mecková

Banky podporili odklad splátok úverov až na 9 mesiacov, dlžníkov v registri uvádzať nebudú

Klienti bánk budú môcť v čase pandémie nového koronavírusu požiadať o odklad splátok úverov na šesť až deväť mesiacov. Nové ...

2.4.2020 Redakcia FinReport

Blackout by znamenal kolaps podnikateľského sektora, tvrdia zamestnávatelia

Predseda vlády Igor Matovič v stredu na tlačovej besede predstavil návrh na „vypnutie Slovenska“ na niekoľko týždňov. Takzvaný ...

2.4.2020 Zuzana Mecková

Kaviareň prišla o 70 percent tržieb, prežíva vďaka finančným rezervám a predaju cez okienko

Antónia Zamišková spolu s manželom už piaty rok prevádzkuje kaviareň AMC tvoj coffeeshop v Spišskej Novej Vsi. Vzhľadom na nepriaznivú ...

24.3.2020 Redakcia FinReport

Slovenská ekonomika sa výrazne prepadne, o prácu by mohlo prísť až 100-tisíc ľudí

Slovenská ekonomika, ktorá je otvorená a exportne-orientovaná, v tomto roku pravdepodobne dočasne poklesne o takmer 5 percent. Riziko ...

24.3.2020 Redakcia FinReport

Slováci minuli na potraviny počas karantény viac ako 48 miliónov eur

Slováci sa počas karantény začali čoraz viac predzásobovať, a to predovšetkým potravinami, ktoré nakupujú aj online. Ako vyplynulo z ...

25.2.2020 Magdaléna Švančarková

Parkovacia politika v Bratislave. Ako to funguje v zahraničí?

Mnohé európske mestá svoje problémy s preťaženou dopravou vyriešili už pred niekoľkými, ba aj desiatkami rokov. Na rade je konečne ...

20.2.2020 Magdaléna Švančarková

Z európskych peňazí najviac zhltla doprava, čerpanie je však stále nízke

Za posledných šesť rokov využilo Slovensko v rámci svojich 12 operačných programov zhruba 4 miliardy eur z fondov Európskej únie. To je len ...

13.2.2020 Zuzana Mecková

Len ďalší sľub? Alebo bude diaľnica naprieč Slovenskom hotová do roku 2026

Najdlhšia slovenská diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala byť dokončená už v roku 2010. Nestihlo sa. Termín posunula vláda SR o 6 ...

10.2.2020 Dominik Hapl

Desať sociálnych balíčkov v predvolebnom roku

Vláda v predvolebnom roku 2019 vynaložila viac ako 500 miliónov eur zo štátneho rozpočtu na takzvané sociálne opatrenia, ktoré majú ...

30.1.2020 Dominik Hapl

Ekonomika eurozóny naďalej potrebuje pomocné kolieska

Tradičné zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa konalo 23. januára, na ktorom rada guvernérov rozhodla o nastavení monetárnej ...

8.1.2020 Dominik Hapl

Slovenská ekonomika v roku 2019

Na začiatku nového roka vždy prichádza obdobie bilancovania a hodnotenia toho, aké úspechy či neúspechy naša ekonomika dosiahla v tom ...

18.12.2019 Magdaléna Švančarková

Lacné letenky možno skončia, EÚ chce daň na letecké palivo

V novembri sa stretli deviati ministri financií členských krajín Európskej únie a vyzvali Európsku komisiu, aby zaviedla dane z leteckého ...

6.12.2019 Marek Mittaš

Elektrina a plyn od nového roku zdražejú

Elektrina a plyn budú pre domácnosti od januára 2020 výrazne drahšie. Domácnosti za plyn zaplatia priemerne viac o 3,95 %, za elektrinu bude ...

5.12.2019 Dominik Hapl

O vyrovnanom štátnom rozpočte môžeme snívať ďalej

Už v tomto roku malo Slovensko hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To, že sa to nepodarí, je už dávno známe, no poslanci Národnej rady SR ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Ako a kedy sa dostanú zamestnávatelia a SZČO k príspevkom od štátu
  2. 2.
    Žiadosti zamestnávateľov a SZČO o príspevok štátu začínajú od pondelka
  3. 3.
    Banky podporili odklad splátok úverov až na 9 mesiacov, dlžníkov v registri uvádzať nebudú
  4. 4.
    Kaviareň prišla o 70 percent tržieb, prežíva vďaka finančným rezervám a predaju cez okienko
  5. 5.
    Bratislava prijala nové opatrenia proti šíreniu koronavírusu a posilní hliadky mestskej polície