Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Spoločnosť Kooperativa dostala pokutu 50 000 eur za PZP a havarijné poistenie

Ján Beracka Banky a poisťovne Poslať

Spoločnosť Kooperativa dostala od Národnej banky Slovenska (NBS) pokutu vo výške 50-tisíc eur. Dôvodom je to, že podľa NBS spoločnosť „nevykonávala činnosť poisťovateľa s odbornou starostlivosťou v záujme svojich klientov“.

Pobočka poisťovne Kooperativa

Foto: Kooperativa

Pokuta sa týka poistenia vozidiel, konkrétne produktov „poistenie škôd na motorových dopravných prostriedkoch (iných než koľajových)“ a „poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla“. Nedostatky zistila NBS, ktorá je orgánom dohľadu, za obdobia od 1. januára 2012 do 31. marca 2014 a tiež  v rozpätí 26. mája 2014 a 31. decembra 2014.

Poisťovňa klientom podľa NBS neochotne platila takzvané nespotrebované poistné. Je to časť poistného, ktoré poisťovňa klientovi vracia, ak odpadne dôvod poistenia pred uplynutím doby, za ktorú bolo jednorazové poistné zaplatené.

Poisťovňa však podľa NBS mala vo svojej činnosti viac nedostatkov. Poisťovňa prijala vnútorný predpis účinný od 18. februára 2014, ktorý neobsahuje objektívnu metódu, pre zisťovanie a výpočet výšky skutočnej škody, a tým neumožňuje objektívne a správne určenie rozsahu poistného plnenia pre likvidáciu poistných udalostí.

NBS poisťovni uložila spoločnosti Kooperativa „opatrenia na odstránenie a nápravu zistených nedostatkov“, ktoré vznikli pri PZP a havarijnom poistení. Poisťovňa má zaviesť metódy, postupy a spôsoby pre zisťovanie a výpočet výšky skutočnej škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla a rozsahu poistného plnenia.

Poisťovňa tiež podľa NBS má prepočítať objektívnou metódou výšku škody spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a rozsah poistného plnenia zo všetkých poistných udalostí PZP a poistných udalostí havarijného poistenia.

Poisťovňa tiež dostala od NBS úlohu zaviesť metódy, postupy a a spôsoby na výplatu nespotrebovaného poistného.

Uplatňovanie tohto vnútorného predpisu podľa NBS znamenalo viacero konkrétnych pochybení:

- podľa uvedeného vnútorného predpisu pri likvidácii poistných udalostí PZP, pričom stanovila výšku škody, respektíve poistného plnenia pri 20 poistných udalostiach neobjektívne, nesprávne a v neprospech klientov

- pri likvidácii 5 poistných udalostí PZP nezačala bez zbytočného odkladu prešetrovanie

- v 4 prípadoch poistných udalostí neposkytla poškodeným písomné vysvetlenie dôvodov, pre ktoré odmietla plniť, alebo pre ktoré znížila poistné plnenie, do troch mesiacov od oznámenia poistnej udalosti

- v 32 prípadoch poistných udalostí neposkytla oprávneným osobám poistné plnenie do 15 dní po skončení prešetrovania, ale poistné plnenie im poskytla až v čase od 27 dní do 300 dní po doručení posledného dokladu

- v 79 prípadoch poistných zmlúv PZP a havarijného poistenia vrátila nespotrebované poistné oprávneným osobám oneskorene, s omeškaním k uvedenému dňu od 32 dní do 765 dní

- v 79 prípadoch poistných zmlúv PZP nevrátila nespotrebované poistné oprávneným osobám, čo bolo k uvedenému dňu omeškanie od 34 dní do 905 dní.

v 132 311 prípadoch poistných vzťahov (zmlúv) PZP a havarijného poistenia nevrátila oprávneným osobám nespotrebované poistné (podľa stavu k 31. decembra 2014) spolu v sume 6 014 695 eur

- pri likvidácii 18 poistných udalostí PZP poisťovňa objektívne nevyhodnotila údaje o oznámených poistných udalostiach a najskôr odmietla poskytnúť oprávneným osobám poistné plnenie, ale následne, až na základe sťažností klientov, im poistné plnenie poskytla, bez dokladovania a posúdenia nových skutočností

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay