Hľadaj

NBS žiada Rapid Life, aby nezavádzala klientov, poisťovňa sa cíti byť obeťou

Banky a poisťovne Poslať

Medzi spoločnosťou Rapid Life a Národnou bankou Slovenska (NBS) vznikol otvorený spor. NBS tvrdí, že poisťovňa uvádza, alebo môže uvádzať klientov do omylu. Poisťovňa hovorí o tom, že jej problémy spôsobuje práve NBS a od národnej banky žiada peniaze.

image


Aktuálny spor vyplával na povrch 18. apríla. NBS zverejnila informácie o tom, že sa hromadia sťažnosti klientov na spoločnosť Rapid Life. NBS, teda orgán dohľadu, eviduje sťažnosti predovšetkým na to, že „poisťovňa s nimi nekomunikuje a nevypláca im poistné plnenia, odkupnú hodnotu alebo mimoriadne poistné, a to napriek tomu, že jej doložili všetky potrebné a poisťovňou požadované doklady“.

 

NBS dokonca vydala predbežné opatrenie, ktorým zakazuje poisťovni zavádzať klientov. Ide pritom o poistné zmluvy s poistným produktom, ktorý bol pôvodne nazývaný ako UDP-K, v súčasnosti označovaný spoločne s inými poistnými produktmi ako EuroKapitálPlus.

 

„Poisťovňa nie je oprávnená prerušiť prebiehajúcu likvidáciu poistných udalostí a prestať vyplácať poistné plnenia dohodnuté v poistných zmluvách len z dôvodu, že sama nadobudla pochybnosť o platnosti poistných zmlúv. Žiadne ustanovenie právneho predpisu, ako ani ustanovenie poistnej zmluvy, na takýto postup, teda prerušenie likvidácie, poisťovňu neoprávňujeme,“ upozorňuje NBS s tým, že poisťovňa má prešetrenie urobiť bez zbytočného odkladu.

 

Samotná NBS však nemôže poisťovni nariadiť, aby klientom vyplatila poistné plnenia, odkupnú hodnotu a ani mimoriadne poistné.

Dôležité roky 1995 a 2008

Spoločnosť Rapid Life svoje konanie opiera o konštatovanie NBS z roku 2008 o tom, že poisťovňa vypočítava výšku poistného v rozpore so zákonom.

 

V roku 2008 NBS konštatovala, že vtedy ešte Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid (PČSP) používala kalkulačné vzorce, ktoré „nie sú v súlade s poistno-matematickými metódami na výpočet poistného a technických rezerv“. Zároveň uviedla, že kalkulačné vzorce niektorých produktov nezohľadňujú všetky záväzky voči poisteným ktoré PČSP zaväzuje plniť v prípade vzniku poistnej udalosti. Medzi najkritickejšie produkty patril pritom práve UDK-P, hoci tento produkt v roku 1995 schválilo ministerstvo financií.

 

Výsledkom je, že poisťovňa musela spätne zvyšovať poistné. Poisťovňa v týchto prípadoch ponúkla poisteným viac možností ako na situáciu reagovať. Tento stav však spôsobil viacero sporov s klientmi. Problém teda vzniká v tom, že poisťovňa mala používať chybné vzorce, no napriek tomu mať povolenie od rezortu financií. NBS po zistení nedostatkov vyzvala poisťovňu na úpravy, ktoré jej spôsobili problémy.

 

Kľúčovou otázkou teda je, kto nesie zodpovednosť za to, že na trhu sa mohol ocitnúť produkt, ktorý mal chybne nastavené poistné.

 

Centrálna banka poisťovni vyčíta, že platnosť zmlúv namieta až v momente, keď z nich vyplýva plnenie. „Pokiaľ poisťovňa konštatuje, že dôvodom pre jej pochybnosť o platnosti poistných zmlúv je už konštatovanie Národnej banky Slovenska z roku 2008... nie je opodstatnené, ak začala spochybňovať platnosť zmlúv až v momente, kedy je povinná na ich podklade plniť a nie už v tom čase, kedy na základe predmetných poistných zmlúv inkasovala poistné, aby tak predchádzala vzniku škody na strane klientov,“ hovorí NBS s tým, že Rapid Life naďalej vyberá poistné od spotrebiteľov, u ktorých poistná udalosť dosiaľ nenastala.

 

To, že poisťovňa Rapid Life prerušuje prebiehajúcich vyšetrení poistných udalostí, či nevypláca poistné plnenie z dôvodu pochybností o platnosti poistných zmlúv, považuje NBS za „absolútne neopodstatnený“ postup, ktorý „nemá zákonný ani zmluvný základ“.

 

Orgán dohľadu sa teda jednoznačne stavia na stranu klientov. „Ani rozhodnutie Ministerstva financií SR vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ani závery zistení Národnej banky Slovenska vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ako ani nesprávne rozhodnutia spoločnosti Rapid life vo vzťahu k určeniu výšky poistného nemajú dopad na platnosť alebo obsah jednotlivých zmluvných vzťahov spoločnosti a jej klientov. Akýkoľvek vzťah medzi spoločnosťou Rapid life a orgánom dohľadu nemôže spôsobiť zbavenie sa alebo zmenu záväzkov spoločnosti vyplývajúcich z poistnej zmluvy voči spotrebiteľom,“ upozorňuje NBS.

 

Poškodená poisťovňa?

Samotná spoločnosť Rapid Life sa cíti byť poškodenou zo strany štátu aj NBS. „Súčasný stav je nespochybniteľne dôsledkom konania NBS, ktorá svojou činnosťou spôsobila našej spoločnosti vysokú škodu. Skonštatoval to okresný aj krajský súd a ich právoplatné rozsudky sú jediné relevantné v danej veci,“ hovorí Rapid Life. „Naši klienti sú v neistote, pretože nám NBS dlží peniaze a jej guvernér Makúch a šéf právneho oddelenia Hrčka odmietajú uznať, že banka pochybila a ignorujú právoplatné rozhodnutie súdu,“ dodáva.

 

NBS v reakcii uviedla, že toto stanovisko je „plné účelových klamstiev“. „Spoločnosť Rapid life životná poisťovňa, a.s. žalovala Slovenskú republiku, ktorú podľa žaloby poisťovne Rapid má zastupovať Národná banka Slovenska a Ministerstvo financií SR, a to za údajný nesprávny úradný postup pri dohľade nad poisťovňou Rapid v rokoch 1995 až 2003 zo strany vtedajších príslušných orgánov dohľadu a dozoru, hovorí NBS.

 

Jadro problému podľa NBS má byť práve v získaní povolenia v roku 1995 aj napriek tomu, že ako jednu z príloh k svojej žiadosti vraj spoločnosť Rapid predložila svoje chybné poistno-matematické výpočty a kalkulácie sadzieb poistného. „Za správnosť kalkulácie zodpovedá aktuár a nie Slovenská republika,“ dodáva centrálna banka.

 

NBS v tomto prípade podala v roku 2016 aj dovolanie na Najvyšší súd SR proti rozsudku odvolacieho Krajského súdu v Bratislave, pričom dovolacie konanie na Najvyššom súde SR ešte nie je právoplatne ukončené.

 

Rapid Life zároveň naznačuje, že predstavitelia NBS už čelia vyšetrovaniu. „Oprávnenosť nášho nároku potvrdzuje aj snaha guvernéra (Jozefa) Makúcha a šéfa právneho oddelenia (Štefana) Hrčku preniesť spôsobenú škodu na štátny rozpočet. Zrejme aj z tohto dôvodu čelia predstavitelia NBS vyšetrovaniu Národnej kriminálnej agentúry“ hovorí Rapid Life.

 

NBS však za týmito krokmi vidí plánované kroky poisťovne a peniaze jej vyplatiť nehodlá. „Spoločnosť Rapid Life vyvíja systematický nátlak na NBS, aby stiahla dovolanie podané na Najvyšší súd SR. Súčasťou nátlaku je aj veľký počet trestných a iných podaní, kde pracovníci NBS vystupujú v pozícii svedka, prípadne podávajú príslušné vysvetlenia... Spoločnosť Rapid Life žiada od NBS vyplatenie vysokej čiastky peňazí prostredníctvom mimosúdneho vyrovnania, na ktoré nie je podľa nášho názoru žiadny relevantný dôvod. Podľa názoru NBS Slovenská republika nespôsobila žiadnu škodu poisťovni Rapid,“ dopĺňa NBS. Výšku tejto škody ani jedna zo strán sporu nekonkretizuje.

Múdro a spoľahlivo.
Poradíme vám s problematikou
GDPR
General Data Protection Regulation

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
15.10.2019 Jana Schochmann

Čo môže pre získanie kvalitných zamestnancov urobiť líder

Podnikatelia na Slovensku sú nútení zápasiť s mnohými ťažkosťami. Jedným zo stále aktuálnych problémov je situácia na trhu práce. ...

14.10.2019 Jana Schochmann

Marián Chrvala: Komunikujte tak, aby ste boli uveriteľní. Robte to s vášňou!

Podľa komunikačného kouča Mariána Chrvalu by mali firmy najmä jasne a zrozumiteľne prezentovať svoje hodnoty a mali by im veriť. Pritiahnu ...

11.10.2019 Ján Beracka

Vysokú školu netreba, prácu si ľudia na Slovensku nájdu aj bez nej

Slovenskí zamestnávatelia majú veľké výhrady k slovenskému školstvu, a zďaleka neplatí, že na trhu sa uplatnia predovšetkým ľudia, ...

10.10.2019 Zuzana Mecková

Boj firiem o kvalitných odborníkov v praxi

Umenie zamestnávateľov získať kvalitných ľudí do svojich firiem je v súčasnosti celkom ťažkým orieškom. Firmy nachádzajú ...

9.10.2019 Zuzana Mecková

Historicky najnižšia nezamestnanosť môže klesať ďalej, ovplyvňuje ju aj brexit

Pracovné možnosti na Slovensku sú pre nezamestnaných stále otvorené. Dlhodobo nezamestnaní nachádzajú prácu v domácom prostredí ...

8.10.2019 Ivana Brillová

Robert Krause: Zamestnávateľ by mal viac počúvať svojich zamestnancov a vnímať ich ako partnerov

Zamestnanci čoraz viac pracujú digitálne, sedavá práca prináša viac fyzických problémov a ľudia nevedia zvládať stresové situácie. Ako ...

1.10.2019 Marek Mittaš

Vodiči preukážu platné PZP už len zelenou kartou. Raritná biela končí

Balíček dokladov, ktoré musia nosiť vodiči so sebou pri jazde autom, sa od prvého októbra zužuje o bielu kartu. Zaplatenie povinného ...

28.9.2019 Magdaléna Švančarková

Zmeniť zdravotnú poisťovňu môžete do konca septembra. Aké sú benefity?

Už len do konca septembra majú všetci poistenci možnosť zmeniť zdravotnú poisťovňu. Vyberať si môžu z troch – Všeobecná zdravotná ...

26.9.2019 Magdaléna Švančarková

Blockchain by mal spustiť revolúciu aj v poisťovníctve

Fintech Summit v Bratislave priniesol odpovede, ale aj otázky, čo ďalej vo finančnej sfére. Desiatky odborníkov riešili nové výzvy a trendy. ...

5.9.2019 Redakcia FinReport

Na septembrovom Fin.Techsummite sa bude hovoriť o technologickej transformácii bánk, „zelenom“ investovaní aj blockchaine

V novom termíne – 25. septembra – sa v Bratislave uskutoční tretí ročník konferencie Fin.Techsummit, zameranej na technologické inovácie ...

2.9.2019 Marek Mittaš

Zlomená ruka, stratené veci či rozbité okno. Kto je zodpovedný za deti v škole

Školský rok je často spojený s obavou rodičov o svoje deti, ktoré zrazu nemajú pod kontrolou. Škola je totiž miestom, odkiaľ sa deti ...

28.8.2019 Natália Hučková

Kryje PZP aj škodu spôsobenú zaparkovaným vozidlom?

Povinné zmluvné poistenie motorového vozidla umožňuje náhradu škody, ktorá bola spôsobená prevádzkou motorového vozidla. Čo však v ...

13.8.2019 Natália Hučková

Stačí vám v zahraničí len európsky preukaz zdravotného poistenia?

Počas dovolenkovej sezóny stúpa počet prípadov, v ktorých dovolenkári a turisti musia využiť zdravotnú starostlivosť v zahraničí. Mnohé ...

12.8.2019 Marek Mittaš

Ničivých búrok pribúda. Ako riešiť škody po živelných pohromách?

Meteorologický vývoj za posledné roky posúva Slovensko klimaticky do rozbúrenej oblasti. Stúpa priemerná teplota vzduchu a škody spôsobené ...

8.8.2019 Redakcia FinReport

Kybernetické útoky môžu stáť bankový sektor milióny eur. Príčinou sú často samotní zamestnanci

Podľa Národnej banky Slovenska pravdepodobnosť, že sa staneme obeťami kybernetického útoku, začína byť oveľa vyššia ako tá, že sa ...

8.8.2019 Marek Mittaš

Poistenie detí kryje okrem úrazov aj desiatky závažných ochorení

Možností poistenia detí je na trhu veľa. Od povinného zdravotného, cez cestovné až po životné poistenia a ich rôzne variácie. Poisťovne ...

2.8.2019 Marek Mittaš

Autá môže byť výhodnejšie prenajať. Pomôcť môže operatívny lízing

Ciest k novému autu je viacero. Môžete si ho kúpiť do osobného vlastníctva na úver, alebo v hotovosti. Vtedy sa auto stane vaším a reálne ...

31.7.2019 Marek Mittaš

Ročne na Slovensku zmiznú stovky bicyklov, dajú sa poistiť

Ceny bicyklov sa v súčasnosti dokážu vyšplhať do vysokých súm, preto škoda pri krádeži bicykla zďaleka nemusí byť žiadna maličkosť. ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení