Ako si správne nastaviť poistenie živelných škôd?
Ak živly skrotíme, sú dobrými sluhami. No často nad nimi nemáme žiadnu moc a ich ničivá sila každoročne zničí hnuteľný aj nehnuteľný majetok za milióny eur. Správne nastavené poistenie tak môže znamenať, že si klienti poisťovní doslova zachránia strechu nad hlavou.
Foto: Shutterstock
Vietor, voda aj oheň
Atmosférické zrážky, povodne a víchrice sú tri prírodné živly, ktoré najčastejšie ničia náš majetok. Vyplýva to zo štatistík spoločnosti Allianz – SP, ktorá mapovala poistné udalosti, ktoré od roku 2013 spôsobili škody na domoch, bytoch, chatách, vozidlách a ďalšom majetku.
„Napríklad v roku 2017 bola víchrica druhým najničivejším živlom nášho majetku hneď po požiaroch. Za celý rok 2017 spôsobila vyše 4 200 poistných udalostí za takmer 4,2 milióna eur. A hoci škody po prírodných živloch v dôsledku globálneho otepľovania neustále rastú na celom svete, mnohí svoj majetok poistený nemajú. Na Slovensku má svoju domácnosť a nehnuteľnosť krytú poistením len približne tretina obyvateľov,“ hovorí Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.
Aj preto treba hovoriť o správnom nastavení poistenia domácnosti pred živlom. Napríklad požiar strechy alebo vytopenie domu a porušenie statiky môže mať za následok, že stavba sa stáva prakticky neobývateľnou. Bez poistenia sa tak človek môže dostať na ulicu. Na to, aby mohla byť škoda uhradená, majetok musí byť správne poistený.
Pozor na výšku krytia
Pri poistení domova sú zvyčajne už víchrica a ostatné prírodné živly, ako atmosférické zrážky, búrlivý vietor, ťarcha snehu, krupobitie, lavína, povodeň, záplava a zosuv pôdy, v základnom balíku. Rozhoduje však správne nastavenie poistnej sumy. Tá by mala byť pri ochrane pred živlami taká vysoká, aby odrážala skutočnú hodnotu majetku. Ak má klient nastavenú nižšiu poistnú sumu, v prípade závažnej poistnej udalosti nemusí stačiť poistenie na plnú obnovu.
Poistnú sumu je však potrebné aktualizovať, a to najmä v prípade, ak prejde dom rekonštrukciou, ktorá zvýši jeho hodnotu. Adekvátne k nej treba navýšiť aj poistnú sumu. „V prípade poistnej udalosti totiž výška poistného plnenia nemusí stačiť na vykrytie skutočných škôd, ktoré vznikli na zrekonštruovanej nehnuteľnosti, pretože poistná suma nebude dostatočná,“ upozorňuje Ondrej Reichbauer, riaditeľ úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštovej poisťovne.
Pomôžu aj asistenčné služby
Škody na domoch, bytoch a zariadení domácnosti následkom búrky sa budú hradiť z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti, ktoré kryje aj živelné pohromy. Aj pri poistení proti živlom však už dnes poisťovne ponúkajú asistenčné služby, ktoré sa možno zdajú banalitou, ak vám búrka rozbije okno, no v prípade požiaru ich oceníte. „Asistenčnú službu môžete využiť v prípade nápravy havarijného stavu, ktorý spôsobila záplava – pomôže s elektrinou, odvezie zariadenie domácnosti, ktorému hrozí poškodenie vodou, a v prípade núdze zabezpečí aj náhradné ubytovanie,“ pripomína Miroslav Dvoran z Uniqa poisťovne. Väčšina poisťovní ponúka asistenciu k poisteniu domu či domácnosti bezplatne, ale je dobré si to pri podpise zmluvy overiť.
Živly sa týkajú aj automobilov
Požiar, krupobitie, ale aj povodeň vedia spraviť auto na počkanie nepojazdným. Pred živlami chráni havarijné poistenie. Ak si ho však nechcete uzatvoriť, alebo už máte auto staršie, aj tak sa viete pred živlami chrániť. Poisťovne totiž prišli s nápadom, že PZP už nemusí slúžiť len na náhradu škody iným vodičom, ale pomôže aj samotnému klientovi. Prispela k tomu vyššia konkurencia, aj prirodzený vývoj neživotného poistenia od veľkých balíkových riešení k individualizovanému poisteniu.
Atmosférické zrážky, povodne a víchrice sú tri prírodné živly, ktoré najčastejšie ničia náš majetok.
„Poisťovne vedia, že iba tretina áut je havarijne poistených. Dôvodom je vysoká cena za balík tohto poistenia s mnohými rizikami. Časť klientov však nepotrebuje kryť všetky havarijné riziká. Napríklad parkujú v garáži doma aj v práci, riziko krádeže je minimálne. Poisťovne preto prišli s možnosťou pripoistiť si vybrané riziká k povinnej poistke,“ vysvetľuje Marián Búlik z OVB. Práve cez PZP tak majitelia áut majú možnosť pripoistiť si napríklad živly, stret so zverou, chrániť sa proti zlému stavu vozovky alebo si pripoistiť iba krádež vozidla či výlučne haváriu. Jednotlivé riziká si pritom môžu vyberať podľa toho, čo im najviac hrozí.
„Ak prišlo k poškodeniu vozidla v dôsledku živelnej udalosti, odporúčame kontaktovať call centrum poisťovne a nahlásiť škodu. Odporúčame tiež všetko zdokumentovať fotografiami či videom a počkať na obhliadku poisťovne, ktorá zistí rozsah škôd. V prípade, že je vozidlo nepojazdné, cez asistenčnú službu si dohodnite jeho odtiahnutie do servisu, ktorý vykoná jeho diagnostiku,“ radí Martin Križan, vedúci oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách Uniqa poisťovne.
Vozidlá sú najčastejšie poškodené následkom zatopenia, ako aj spadnutými konármi stromov. Karosérie tiež ničí silné krupobitie. Poškodenie vozidla živlami je hradené z havarijného poistenia, alebo práve z pripoistenia k PZP, ktoré vychádza lacnejšie ako komplexné havarijné poistenie, ale poskytuje stopercentné krytie.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Vo Vysokých Tatrách spojili lyžovanie a golf. Preteky priniesli Žampa a Sabbatini
- 2.ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain
- 3.Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné
- 4.Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor